Alla snackar startups!
3 Jun 2016 kl: 00:00

Alla snackar startups!

Startupscenenär så glödhet att det uppfunnits ett eget lexikon – Silicon Valley dictionary – för att hålla kolla på alla nya fraser som föds. Smaka bara på ”wantrepreneur”, en person som vill starta företag för att samla socialt kapital snarare än att förverkliga sin idé, eller ”fuck you money”– när du tjänar tillräckligt med pengar från en startup att du kan göra vad du vill.

Listan på nya trendord kan göras lång  och symboliserar vår tids startuphysteri. Men varför vill alla vara entreprenörer helt plötsligt?

– Det är inte något nytt, Sverige har alltid varit ett entreprenörsland. Det som har hänt de senaste åren är att vi har fått ett riktigt startup-community som blivit bättre på att berätta vår story både här hemma och internationellt, säger Therése Gedda, grundare och vd av startupföretaget 30minMBA som lär ut affärskoncept på under 30 minuter.

ThereseGedda

Therése vet vad hon pratar om. Som 17-åring startade hon sitt första företag och sedan dess har hon varit rådgivare till startups, drivit ett tiotal företag, checkat av en master på Handelshögskolan och reser nu världen runt och föreläser om entreprenörskap och startups.

Hon har märkt en förändring i synen på arbetslivet. Tryggheten i en fast anställning ställs mot friheten i att skapa och driva något själv. Förebilder inom startup-världen och internets möjligheter har gjort att allt fler väljer den otrampade stigen.

– Man kan förverkliga sina idéer utan att be någon chef om lov, och det visar startupvärlden allt fler exempel på. Internet och sociala medier har gjort det lättare att nå ut globalt, och man behöver inte längre ett stort kapital för att dra igång något.

Det som skiljer startups från traditionellt företagande är att startups tänker globalt direkt och fokuserar på tillväxt.

– En dag i en startup kan motsvara två veckor i en traditionell organisation. Det händer grejer snabbt och produkten eller tjänsten är redan i förväg designad så att den ska kunna skalas upp snabbt och rullas ut globalt. Man får omedelbar feedback på det man gör – om marknaden är intresserad märks det, och tvärtom.

– Det kan vara extrema svängningar. Du kan få ett väldigt bra besked vid lunch, sedan kraschar din webbsida klockan två på eftermiddagen och du får en ny kund klockan fyra.

Therése återkommer till startup-communityn och menar att den är en stor anledning till varför hypen kring startups exploderat.

– Vi som jobbar med startups är bättre samordnade, vi hjälper varandra att förverkliga drömmar och förändra världen. Det har kommit fler mötesplatser, mentorskap, inkubatorer, kontorshotell och liknande.

Mycket mer stöd, framför allt för förstagångsentreprenörer. Det i kombination med förebilder som visar att det är möjligt att lyckas i startupvärlden gör att intresset ökar.

Forskning på Handelshögskolan visar att entreprenörer är lyckligare, trots att de är mer stressade, jobbar mer och tjänar mindre. I populärkulturen ser vi samtidigt den coolt techiga startupvärlden skildras i tv-serier som ”Silicon Valley”. Har startups blivit en livsstil?

– Ja, det blir ett sätt att leva, fasta gränser mellan jobb och fritid finns inte. Man drivs av passion och en vilja att uppnå något på riktigt. Jobbet tar aldrig slut. Det är en berg- och dalbana, men trivs man i ett högt tempo är det otroligt belönande och utvecklande.

”Det är en berg- och dalbana, men trivs man i ett högt tempo är det otroligt belönande och utvecklande.”

Therése tror att möjligheten att skapa något från ingenting, se det växa och bygga och designa sitt bolag som man själv vill är det som attraherar många.

– Det finns inget golv eller tak i startup-världen, den är gränslös. Det finns inte heller någon trygghet, så allt hänger på hur du förhåller dig till risker. Du måste våga testa nya saker, utmana dina egna rädslor och trivas när det hettar till. Men att kunna använda sin passion och talang till att förverkliga sin dröm från var du vill i världen, gör att risken är värd att ta.