Den bärbara datorn är ett så självklart inslag hos våra företag och myndigheter att de allra flesta anställda troligtvis inte tänker på att de finns där. Ungefär som med borden vi arbetar vid. Det innebär i många fall att vi inte tänker på hur bärbara datorers utformning och funktionalitet faktiskt påverkar våra arbetsinsatser.
Men faktum är att vilken bärbar dator du använder i allra högsta grad påverkar hur produktiv och effektiv du är. Man kan dela in de olika faktorer som påverkar i tre kategorier, med en del gråzoner mellan dem: Funktionalitet och prestanda, ergonomi samt support.
Snabbt och tydligt
Det kan låta självklart, men om din dator är så långsam att du tvingas vänta på den till den grad att du blir irriterad, så kommer du att utföra ett sämre arbete. Hur snabb en dator är beror till stor del på vilka komponenter som sitter i den: processor, mängden minne, med mera. Men det beror också på hur den konfigureras och underhålls, samt vilka applikationer och molntjänster som används.
Att låta anställda ha kvar gamla, långsamma datorer eller att köpa underdimensionerade datorer till dem är dåliga ekonomiska beslut.
Annan viktig funktionalitet gäller bildskärmens kvalitet: ser folk vad de jobbar med? Eller behöver de ha större externa bildskärmar som komplement? Ytterligare en viktig faktor vad gäller funktionalitet är vilka inbyggda säkerhetsfunktioner som finns i själva datorn. Få saker är så produktivitetssänkande som en bärbar dator som drabbats av ett virus.
Utan att ha ont
Känner du någon som klagar över ont i nacken eller någon annan kroppsdel? Kanske gör du det själv? Det gör ont i själen varje gång jag ser någon sitta och stirra ner åt sidan på en bärbar dator och ha armarna utfällda åt samma håll, samtidigt som kroppen är riktad framåt. Om du har ont blir du garanterat mindre produktiv. En bärbar dators utformning och funktion är två viktiga ergonomifaktorer. Sunt förnuft och goda riktlinjer är andra.
Håll i gång datorn
En dåligt fungerande dator sänker produktiviteten direkt. Bra support ser till att den fungerar bättre. Hur bra supporten fungerar handlar så klart om hur den är organiserad och bemannad på ett företag. Men det handlar lika mycket om hur enkel en dator är att supporta, vilket beror på flera faktorer: datorns konstruktion, mjukvara som förenklar support och kvaliteten på stödet från leverantörer och återförsäljare.
Mitt emellan
Jag nämnde gråzoner tidigare i texten. En sådan kan vara en för klent tilltagen bildskärm. Den kan påverka såväl funktionalitet och prestanda, som ergonomi negativt. Det innebär dubbel negativ påverkan på produktivitet för individen som tvingas sitta och titta på den. Man kan inte begära att varje enskild medarbetare ska vara lika djupt intresserad av och engagerad i bärbara datorer som undertecknad. Men man kan begära att ansvariga personer på ett företag lägger ner lite tid och kraft på att göra bra val av utrustning. Det kommer att göra susen för medarbetarnas personliga produktivitet.