Vad händer egentligen i huvudet när vi plötsligt ska ställa sig in oss på en helt ny arbetsplats? Förväntningarna vi ställer på oss själva är inte alltid realistiska, och tanken på en helt ny arbetsplats med kollegor du aldrig träffat kan vara lika skrämmande som spännande.
Först och främst kan det vara viktigt att komma förbered till sin nya arbetsplats. Rätt inställning, ett anpassat schema och några tankeställare, så som dessa sju tips för en riktig succéstart på din nya arbetsplats!
- Ta extra marginaler
Du vill inte komma för sent – särskilt inte första dagen. Du får aldrig en andra chans att göra ett första intryck. När du är stressad (och sjöblöt av svett) har du dessutom mycket svårare att ta in ny information. - Anteckna
Hugg tag i ett block och skriv ner så mycket som möjligt de första dagarna, för du kommer inte att komma ihåg ens hälften av det du hör. Det är bra för inlärningen att skriva och ger dig också möjligheten att notera frågor. Det visar dessutom att du är intresserad och ambitiös. Du slipper också ödsla dina nya kollegors tid genom att ställa samma frågor flera gånger. - Läs på
Förkovra dig i branschpress, googla och se efter vad som är relevant just nu, både för att framstå som professionell men inte minst för att kunna hänga med i diskussionerna i lunchrummet. Många läser på inför en intervju, och visst är det en konst i sig att faktiskt få jobbet, men den verkliga utmaningen är att visa vad du går för under din provanställning! - Var lyhörd och observant
Försök att se, lyssna och känna in vilka informella regler som gäller. Klädkod, policy för privata telefonsamtal och så vidare. Det är viktigt att du har koll så att du inte blir den som uppfattas som avig eller lite udda i början. - Var rimlig
Skruva inte upp dina förväntningar på dig själv under de första veckorna. Inbillar du dig att du ska kunna leverera från dag ett blir du besviken. Fråga istället vad som förväntas av dig, då kan du slappna av och bara fokusera på att lära dig så mycket som möjligt. - Lär känna dina närmsta kollegor
Visa att du är intresserad, både professionellt och privat. Försök att identifiera de personer som trivs, har fungerande rutiner och är framgångsrika. Låt dig inspireras. Plocka sedan russinen ur kakan och tillsätt din egen twist = succé! - Töm agendan
Planera inte in så mycket aktiviteter vid sidan av jobbet de första veckorna. Det är bara att acceptera: alla nya intryck kommer att göra dig helt slut i huvudet.
Men den där eggande, jobbiga känslan försvinner inte bara för att du dyker upp förbered. Det kan kännas pirrigt, eller rent av ångestfullt, att vandra in och känna sig som den nya personen på jobbet. Någon liknande känslan med när en ny karaktär introduceras i säsong fem av en tv-serie, och lite så är det ju. Känslan av att du är en bluff kan då växa fram, att du inte har något att göra på din nya arbetsplats, och att det snarare är en tidsfråga innan någon ser igenom din fasad.
Fenomenet kallas för bluffsyndromet (imposter syndrome), och har iaktagits av psykologer i över fyrtio år enligt en artikel av ingenjoren.se, där Mattias Lundberg, från institutionen för psykologi på Umeå universitet, beskriver syndromet som “en rädsla för att bli avslöjad”. Enligt International Journal of Behavioral Science drabbas över 70% av bluffsyndromet. Så ja, känslan av att du är en bluff på ditt nya jobb är befogad, men inte för att du faktiskt är en bluff, utan för att du är en människa.
BBC skriver om bluffsyndromets mer positiva effekter. Motivationen i att göra sina uppgifter kan ge dig en fördel, menar Basima Tewfik, assiterande professor of Work and Organization Studies at the Massachusetts Institute of Technology. Beteendet kopplas i artikeln samman med perfektionistiska drag. Lever du inte upp till dina egna förväntningar är det lätt att uppfatta sig själv som misslyckad, även om du så skulle vara superkvalificerad och duktig på ditt nya jobb.
Men stressen som kan komma med bluffsyndromet är inte något du ska trycka undan. Det är viktigt och påminna sig själv om varför du är där du är, att du redan påvisat dina kvalifikationer under rekryteringsprocessen (även om det inte alltid känns så). De känner ju faktiskt till dina tidigare erfarenheter och kvalifikationer. På ett nytt jobb är det dessutom helt okej att göra fel! Skapa tidigt en god relation till din chef, visa transparans i vad du behöver hjälp med eller snedsteg du råkar ta, och kom ihåg att du inte är ensam med att känna dig som en bedragare. Med all sannolikhet har dina kollegor någon gång också suttit på sitt nya jobb och känt sig som en bluff.