Therese bär ut Arlas varumärke internationellt
7 Okt 2015 kl: 00:00

Therese bär ut Arlas varumärke internationellt

Therese älskar allt som har med mat att göra och har arbetat med snabbrörliga konsumentvaror i snart tio år, med allt från vitaminer och teer till kött. Sedan drygt ett år är hon Global Brand Manager för Arlas dessertost Castello.

Vad lockade dig till Arla?
– Mat har alltid varit ett stort intresse och jag har alltid velat jobba med det, och då på ett företag med värderingar som jag känner att jag kan stå för. Det är kul att arbeta med kända produkter som konsumeras av många människor. Att ta fram produkter är en spännande resa – från idé och provsmakningar till produktdesign och införsäljning. När man ser slutresultatet i butikshyllan är det en häftig känsla – och ännu häftigare om man ser någon stoppa produkten i sin mun.

Innovation behöver inte vara ett jätteprojekt.

Vad får du göra i din roll som Global Brand Manager?
– Jag är en del av ett team på nästan 10 personer. Det är en väldigt blandad grupp av marknadsförare, ekonomer, innovatörer och rena ostexperter från USA, Italien, Danmark, Tyskland, Holland, Moldavien och Sverige. Vi jobbar med allt från att ta fram helt nya sätt att äta ost eller förlänga hållbarheten på dagens ostar till att ta fram nya marknadsföringskoncept eller smaker. Det handlar om att förstå konsumenterna och möta deras behov.

Förra året lanserade vi till exempel en färdigskivad blåmögel- och lagrad cheddarost att lägga på hamburgerköttet: Burger Blue och Burger Cheddar. En enkel idé som gjorde försäljningssuccé. I dag är det en av våra bäst säljande produkter i USA. Innovation behöver inte vara jätteprojekt, ibland handlar det bara om att hitta enkla lösningar på vardagliga problem.

Therese_Arla_Mitten

Berätta om ett spännande innovationsprojekt som du varit med i?
– En stor del av vårt arbete är att få ut Castello på tillväxtmarknader som Sydamerika och Asien, där varumärket inte är känt sedan tidigare. Vi reste ganska nyligen runt i dessa länder för att analysera konsumentbeteenden. Om en person inte äter ost överhuvudtaget kan det ju vara rätt knepigt att få den personen att börja äta blåmögelost, så då måste vi identifiera den potentiella konsumentens matvanor och se om det finns möjlighet att ta sig in där. Under det här innovationsprojektet inträffade många intressanta ”kulturkrockar”, bland annat när vi under en fokusgrupp i en av våra tillväxtmarknader träffade på en man som berättade att han älskade vin med ost. Bokstavligen alltså. Han blandade i färskost med i glaset med rödvin och drack det. Han hade fått för sig att det var så man gjorde.

Vad ser du dig göra i framtiden?
– På kort sikt så håller jag på att förbereda mig inför en flytt till USA och Arlas kontor där, en timme från Manhattan. Planen är att jag ska vara där i ett halvår och fylla en position som varumärkesansvarig, men även ha kvar mycket av det ansvar som jag har i dag, och fördjupa mig i den amerikanska marknaden. USA är ju en av våra allra största tillväxtmarknader.