Slogan gjorde studiebudgeten stabil
6 Jan 2013 kl: 00:00

Slogan gjorde studiebudgeten stabil

Hanna Claesson, vann Universum Scholarship Competition och har därför utökat sin studentkassa med 10 000 kronor. 

Hur känns det här?
– Overkligt! Jag har fortfarande svårt att förstå att det är sant. När jag fick ett mejl om att jag vunnit trodde jag först att det var ett spam-mejl, så jag ringde faktiskt upp och kollade om det stämde att jag vunnit. Och det gjorde det ju. Jag är förstås ­jätteglad för det!

Hur hittade du tävlingen och hur gick den till?
– Jag satt hemma och tentapluggade när jag fick ett mejl som frågade om jag ville delta i Universums studentundersökning Företags­Barometern. Det är en undersökning där hög­skole­studenter svarar på frågor om sin framtida karriär. I samband med undersökningen kunde man delta i den här tävlingen som gick ut på att skriva en slogan på max 20 ord som svarade på frågan: ”Vad gör en arbetsgivare attraktiv?”. Jag funderade och skickade in svaret ”Vi erbjuder det du vet att du vill ha, eller det du vill ha men inte vet!”.

Hur kommer det sig att du är en sådan fena på slogans då?
– Ja säg det, kanske har jag en bra grund från min utbildning? Jag pluggar just nu masterprogrammet i management på Handelshögskolan i Stockholm.

Hur skulle du beskriva dig själv?
– Som en glad och ambitiös person som tycker om att umgås med vänner och familj och att träna. Jag spelade handboll i åtta år men nu när jag är student och behöver plugga på oregelbundna tider tränar jag på gym istället, eller tar en joggingrunda då och då.

Vad ska du göra med pengarna?
– Jag vet inte, men det blir nog något roligt och bra på samma gång. En ny dator kanske, det skulle jag behöva!

Text: Sara Thun Datum: 2013-01-07