Annons
Föregående Nästa

Håller din affärsidé måttet? Tävla och se!

Jonna Knibestöl är marknadschef på Venture Cup.
29 september 2015

Många är starka, och entreprenörer måste ta hjälp av varandra för att lyckas. Det menar Jonna Knibestöl, marknadschef på entreprenörstävlingen Venture Cup. Så här tar du tillvara på din snilleblixt!

Annons

Tjänster som Spotify, Klarna och Facebook har en sak gemensamt, förutom att de gjort sina grundare mycket framgångsrika. De började som idéer, kläckta av en inspirerad människa som ville prova något nytt. Och du kan gå samma väg.

Jonna Knibestöl är marknadschef på Venture Cup, en ideell organisation som sedan 1998 gett de svenska snilleblixtarna näring och förutsättningar att bli något stort.

– Venture Cup är en tävling för affärsidéer. I vårt nätverk har vi mängder av erfarna entreprenörer som sitter redo att leverera feedback och kommentarer som kan ta din idé till nästa nivå.

Tävlingen är indelad i två moment, berättar Jonna.

– Den första kräver bara att du lämnar in en sammanfattande affärsidé och kan vara med och tävla om 5 000 kronor. I steg två formulerar du en mer gedigen affärsplan, får ännu mer tips och råd på vägen – och kan gå hela vägen och vinna 250 000 kronor. Det rör sig inte om öronmärkta pengar, utan du får använda dem hur du vill för att skapa dina egna förutsättningar att jobba vidare med din dröm.

”Framgångssagor som Klarna och Spotify mötte mycket skepsis i början, och om upphosmännen hade lyssnat på tvivlarna hade tjänsterna inte funnits i dag”

Hon nämner den digitala rabattjänsten Let’s deal som exempel på en idé som blivit till verklighet genom Venture Cup.

– Sedan har vi Lensway, Smiling Cashew, Appland och Swiftcourt… Det finns många exempel på klockrena idéer som gått hela vägen.

Säg att jag vaknar mitt i natten och får en lysande affärsidé. Vilka omedelbara åtgärder bör jag vidta för att hålla kvar den?

– Gör en liten marknadsundersökning! Ge dig ut på nätet och att gör efterforskningar på om folk har samma problem, och hur de normalt löser det. Försök bena ut vilka potentiella kunder som finns. Prata med vänner, vänners vänner och företag som eventuellt brottas med ett dilemma du tror dig kunna lösa. Det viktigaste är att inte sitta ensam på kammaren med din idé – du måste ut och lufta den! Börja inte jobba på en tjänst eller produkt innan du vet om den har bärkraft i verkligheten.

Hur vet jag om min idé är bra eller dålig?

– Även om det är viktigt att ta emot kritik och samla feedback ska du inte fokusera uteslutande på det. Framgångssagor som Klarna och Spotify mötte mycket skepsis i början, och om upphosmännen hade lyssnat på tvivlarna hade tjänsterna inte funnits i dag. Nyckelfrågan är om du verkligen kan tänka dig att lägga ned dag och natt under flera års tid för att göra det här. Du kommer känna du i hjärtat när du hittat rätt.

Men tänk om någon stjäl min affärsidé, då?

– Detta är en farhåga vi ofta möter i Venture Cup, och ibland är folk väldigt restriktiva med att berätta om sin idé. Sannolikheten att någon försöker stjäla den är faktiskt väldigt låg. Tänk på att det var du som kom på idén, och att ingen rimligtvis kan känna ett lika starkt engagemang för den som du. Risken att köra fast är stor om du envisas med att hålla allt för dig själv – du behöver alla infallsvinklar du kan få!

Okej då. Hur kan jag ta hjälp utifrån för att ta min idé hela vägen?

– Om du är student finns det ofta ett innovationskontor eller liknande på högskolan, som finns där för att hjälpa till. Beroende på var du bor finns det också ett varierat utbud av entreprenörsnätverk du kan söka dig till. Men mitt kanske bästa tips är att söka i ditt eget nätverk efter en person som redan gjort resan och startat eget. Våga ta kontakt och ställ sedan alla tänkbara frågor över en kaffe. Entreprenörer drivs av att hjälpa varandra – det är ju därför de här nätverken och tävlingarna finns.

Inom vilka branscher går idéarbetet på högvarv just nu?

– Överlag är det mycket affärsidéer inom digitala lösningar inom en mängd olika områden. Många är också inriktade på att lösa samhällsproblem, så hållbarhet och socialt entreprenörskap är i mångas blickfång.

Deadline för att lämna in en första affärsidé till Venture Cup är den 6 oktober.

Fem nätverk för aspirerande entreprenörer:

YEoS (Young Entrepreneurs of Sweden) är en medlemsstyrd organisation vars syfte är att bygga nätverk mellan, utveckla och stödja talangfulla unga entreprenörer så att de får större genomslagskraft och aktivt är med och bidrar till en bättre värld. Under evenemang, träffar och online skapar YEoS mötesplatser där entreprenörer träffas för att inspireras av, lära av och hjälpa varandra.

Connect Sverige är en ideell organisation som matchar entreprenörer med kompetens och kapital från näringslivet. Inom ramen för detta finns Språngbrädan, som vänder sig till dig som driver tillväxtföretag i ett tidigt skede. Där finns en kompetenspanel hjälper dig att utveckla bolagets affärsstrategi och finslipa din affärsplan inför kontakter med investerare, partner och kunder.

KTH Innovation hjälper forskare och studenter vid högskolan att ge sina idéer liv. I förlängningen finns också Student Inc, för idéer som redan kommit en bit på vägen och bedöms ha hög potential att utvecklas framgångsrikt.

VentureLab vid Lunds universitet är ett bollplank som erbjuder inspiration, idéutveckling och gratis kontorsplats.

Chalmers Ventures erbjuder bland annat ett 10 veckors startup-camp med seminarier, intensivkurser och personlig stöttning.

Billy Ekblom
Publicerad 29 september 2015
Föregående Nästa