Föregående Nästa

”Schibsteds framgångar märks även på andra sidan Atlanten”

”Schibsteds framgångar märks även på andra sidan Atlanten”
06 oktober 2014

Maryam Ghahremani lät passionen leda vägen och skapade sitt drömjobb på Schibsted.

Skönhetserbjudanden, modenyheter och bloggtips från Sofi Fahrman. Målet med ­Aftonbladet Mode & Skönhets digitala strategi­ är att skapa Europas största och mest inspirerande shoppingupplevelse, berättar modeälskaren och affärsområdeschefen Maryam Ghahremani.

Vilka nyheter har ni lanserat inom affärsområdet Aftonbladet Mode & Skönhet?
– Vår ambition har varit att bygga upp ett starkt varumärke inom ramen för Aftonbladets digitala strategi. I mars lanserade vi The YOU Way, ett nytt digitalt koncept för modebevakning och journalistik, med en sökmotor direkt kopplad till några av världens främsta onlinebutiker för mode. Med The YOU Way ska Aftonbladet ta positionen som det främsta valet för e-shopping, journalistik och inspiration inom mode och skönhet i Europa. Som affärs­områdeschef har jag ansvar för att utveckla Afton­bladets affär inom mode- och skönhetssegmentet.

Hur startade din Schibsted-karriär?
– Jag satte ihop en affärsidé och ett koncept för hur man skulle kunna utveckla Sofis modeklubb och ringde upp Aftonbladets dåvarande marknadschef och presenterade kortfattat min idé. En vecka senare blev jag inbjuden att presentera min idé för en grupp på Aftonbladet, vilket resulterade i att jag fick börja som konsult för att testa mitt koncept. Nu har jag ­varit på Aftonbladet i fem år och är inne på min femte roll, vilket säger mycket om Schibsted. Organisationen är snabbfotad, entreprenörsandan stark och möjligheterna många. Schibstedkoncernen har verk­samhet i 29 länder och 7 800 medarbetare, det finns en mängd olika roller och bolag att utvecklas inom.

Berätta om ett tillfälle när du var stolt över att jobba på Schibsted?
– Ett tillfälle jag minns var mitt första besök på den amerikanska magasinkonferensen AMC i San Fransisco. Jag och mina kollegor var de enda från Europa och vi kände oss ganska små bland alla toppchefer från de amerikanska förlagen. Men när vi minglade runt var det tydligt att det väckte respekt att vi kom från Schibsted. Även amerikanska mediejättar kände till vår tydliga digitala strategi och våra framgångar.

Jacqueline Fahlander
Publicerad 06 oktober 2014
Föregående Nästa
Klara Stefansson

Klara Stefansson

Webbredaktör
Amanda Berglund

Amanda Berglund

Art Director
Therese Johansson

Therese Johansson

Redaktör
Josefin Svenberg

Josefin Svenberg

Chefredaktör