Att jobba med kunder kan vara väldigt utvecklande, men det ställer också en del krav på dig som konsult. Här får du några tips som kan hjälpa dig att känna dig bekväm istället för ensam i rollen.
1. Tro på dig själv. Det låter som en klyscha, men m du kommer in som expert måste det också märkas – samtidigt som det gäller att smälta in. Du behöver alltså vara självständig och en del av gruppen på en och samma gång. Din sociala förmåga är därför viktig, så öva upp den om du känner dig obekväm.
2. Anpassa ditt budskap efter målgruppen och situationen ni befinner er i. Detta är viktigt både för din egen och kundens skull, om ni inte förstår varandra kommer det uppstå problem framöver. Är det däremot tydligt från början vad som förväntas av båda parter finns det bättre förutsättningar att allt går som en dans.
3. Var beredd på att dina förutsättningar kan ändra sig snabbt. Det gäller alltså att vara flexibel och acceptera nya order utan att ta det som ett personligt nederlag. Se det istället som något positivt, ingen dag behöver vara den andra lik!
4. Lyssna. Mycket av det vi menar sägs mellan raderna. Om du lär dig att läsa kunden kommer du kunna presentera lösningar som imponerar. Se därför till att verkligen ta in det som sägs.
5. Var sugen på förändring. Konsultyrket innebär att ständigt vara i rörelse och att vilja förändras. Det gäller nämligen att utvecklas i samma takt som kunderna, eller helst ännu lite snabbare. Du vill ju inte hamna efter! Så använd din nyfikenhet och se till att alltid vara uppdaterad på vad som händer i just din bransch.