Föregående Nästa

Här är Arlas globala kylskåpsdetektiv

Här är Arlas globala kylskåpsdetektiv
30 november 2016

Therese Klingström har öppnat kylskåp hos ostälskare i allt från Kina och Dubai till Brasilien, USA och Mexiko. Målet? Att ta fram ostprodukterna, förpackningarna och marknadsföringen som slår på just din marknad.

I nästan alla länder som Therese jobbar mot säger konsumenterna samma sak: De har svårt att välja när de står framför osthyllan i mat-
butiken. Thereses uppgift är att få dem att välja varumärket Castello.

Pop-up och popped cheese

Som global brand manager för Arlas varumärke Castello ska Therese Klingström hitta nya sätt att sälja ost, på marknader världen över. Från huvudkontoret i Danmark undersöker hon hur människor helst äter sin ost, sedan tar hon och hennes team fram produkterna, förpackningarna och marknadskommunikationen som får dig att välja rätt i osthyllan.

– Mitt jobb inkluderar allt från produktutveckling till marknadsföring, och till stor del handlar det om att sticka ut. Förra året arrangerade vi till exempel en pop up-butik som reste från Haag till New York, London, Köpenhamn och Stockholm. Just nu jobbar jag med en ny produkt som vi har tagit fram, Popped Cheese – 100 procent ost som torkats och puffats. Jag har inte smakat något liknande. Vi ska lansera den i bland annat USA, Kanada och Sverige under 2017, sedan väntar förhoppningsvis många fler länder, säger Therese.

Just nu färdigställer Therese Castellos marknadsplan för de nordiska länderna 2017, det vill säga i vilken riktning varumärket ska färdas och hur det ska växa.

– Även om de nordiska länderna ligger nära rent geografiskt så är utmaningarna inte desamma. Vi har bland annat olika konkurrenter och vitt skilda ostkulturer. Den danska, starkt luktande Danbo och den norska brunosten är exempel på typiska smaker som människor har vuxit upp med och som därför har format deras åsikter om vad som är gott.

Vidare till frukostbordet

Therese jobbade på Arla Foods Stockholmskontor när hon fick frågan om att flytta till huvudkontoret i  Danmark och jobba globalt. Det var flera saker som lockade med tjänsten, inte minst utmaningen i att göra något nytt.

– Jag drogs till möjligheten att få jobba i nya kulturer och kontexter. Sedan dess har jag öppnat kylskåp hos ostälskare i allt från Kina och Dubai till Brasilien, USA och Mexiko. Att lära känna konsumenterna har varit en spännande resa.

Och resan fortsätter – Therese ska gå vidare till en ny roll inom Arla, nämligen Concept Manager Breakfast, Snack & Beverage för den svenska marknaden.

– Det känns spännande och utmanande att få jobba med ett annat konsumentbehov och en så stor kategori. Nu ska jag gräva djupare i hur vi förgyller den svenska frukosten.

Nanna Brickman
Publicerad 30 november 2016

Taggar

arla
Föregående Nästa