Maria Martell flyttade till Sverige från Finland 2001 när Försäkringskassan på Gotland sökte handläggare som kunde tala finska – och hon har inte ångrat det beslutet för en sekund. Trots att myndigheten har ett elakt rykte om sig att vara svår, ogin och motarbetande.
– Jag är kläddesigner från början, så jag halkade verkligen in på ett bananskal. Men det är styrkan med vår organisation. Vi som jobbar här ska återspegla samhället och medborgarna, så därför finns det en extremt stor mångfald bland medarbetarna när det kommer till ålder, etnicitet, religion och bakgrund. Det – och det faktum att både människorna som kontaktar oss och ärendena som vi får in varierar i så stor grad – gör att ingen dag är den andra lik, berättar Maria.
Läs mer: Folkets fiender: parkeringsvakten
Läs mer: ”Alla förtjänar en rättvis rättegång”
Försäkringskassan är den myndighet vars ansvar är att förvalta socialförsäkringen i Sverige. Det är dit du hör av dig om du till exempel har en funktionsnedsättning, är sjukskriven eller behöver föräldrapenning. Handläggar-nas uppgift är att tolka det politikerstyrda regelverket och göra individuella bedömningar så rättroget och korrekt som möjligt. Ibland leder det till att människor får rätt till ersättning, ibland leder det till att människor får avslag.
– Det måste man givetvis ha en enorm respekt för. Det är oftast människor i utsatta situationer som hör av sig, och att det då kliver in en tjänsteman med stor makt i deras liv kan vara extremt skrämmande. Och då får man också räkna med att människor hanterar det på mer eller mindre kontrollerade sätt.
Att hantera besvikna, frustrerade och ibland upprörda människor på andra sidan linjen hör därför till vardagen. Handläggaren på Försäkringskassan – som bara har tolkat en lagstiftning och som inte har fattat några egna, subjektiva beslut blir den som får ta emot smällarna.
– Därför måste du vara förbaskat prestigelös, ödmjuk, kunnig och pedagogisk. Du får inte ta angreppen personligt för då går du under. Det är ett tufft jobb ibland, men lika underbart och lärorikt, för ibland är samtalen extremt glada eftersom vi också ger positiva besked. Och det faktum att jag dagligen kommer i kontakt med nya medborgare, med helt unika bakgrunder och historier, gör att det är ett lika komplext som fantastiskt arbete.