Du har en skapat en produkt som är framgångsrik. Du har fått kontakt med en samling nöjda återförsäljare som du servar på ett bra sätt. Nu är det dags att ta nästa steg, ut i Europa. Hur ska du göra?
Den frågan har Jannike Arpi som driver The Shoelace Brand fått fundera på. Hon designar och säljer skosnören som verkligen sticker ut. Som för många entreprenörer kom idén till företaget från egna erfarenheter: ett par skor som inte passade, men som hade riktigt snygga skosnören. Tillsammans med en tidigare kollega gjorde hon skisser på coola skosnören och i dag driver hon företaget själv.
– Jag har sett till att skapa en välpaketerad produkt, i lyxig vitlackad låda, men ändå med ett bra pris som alla har råd med. Mitt mål är att alla åldrar ska tilltalas, även om den stora målgruppen är kvinnor i åldersgruppen 40-65+, berättar Jannike Arpi.
Trendigt överallt
Efter hand som Jannike Arpi etablerat The Shoelace Brand i Sverige har hon upptäckt att det är populärt att byta skosnören, eller lace swopping som det kallas, i länder som Tyskland, England, USA och Australien. Hon säljer dels via sin egen webbshop, dels via återförsäljare. Om man inte vill bygga upp en stor egen organisation är det smart att expandera till fler länder med hjälp av återförsäljare.
Men det är svårt för någon som driver ett relativt litet och nystartat företag att ha koll på hur det fungerar med återförsäljare, butiker och andra, i olika länder. Till att börja med är det svårt att hitta dem. Trots det har Jannike Arpi i dagsläget lyckats etablera kontakt med återförsäljare i 17 länder.
– Jag jobbar mycket med Instagram, och sedan en tid tillbaka använder jag marknadsplatsen Ankorstore, som matchar oberoende varumärken med mindre återförsäljare i Europa, säger Jannike Arpi.
Kul butiker
Jannike Arpi har på kort tid fått 22 nya butiker som återförsäljare och fem av dem har redan gjort återköp, för att de sålt slut av skosnörena. Enbart under intervjun för den här artikeln tillkommer tre nya butiker, en i Nederländerna och två i Frankrike.
– Ankorstore ger alla nya butiker rabatter som jag slipper stå för, bjuder på frakt och såna saker. Det har nog bidragit till att det ökat så snabbt. Jag får även betalt i förskott och slipper en massa administration, säger Jannike Arpi.
En aspekt är att hon via en extern marknadsplats upptäckt många kul konceptbutiker, som hon ”själv skulle besöka på semestern”. Målet nu är att nå ut i fler länder och att kunna lägga all sin tid på The Shoelace Brand, vilket hon inte gör idag. Hon vill bygga något stort och har vind i seglen efter att ha satt nya försäljningsrekord de två senaste månaderna.
– Nu ska jag följa upp de nya återförsäljarna på Instagram och slänga iväg meddelanden när jag ser att de lägger upp mina produkter på sina konton, säger Jannike Arpi.
Hitta nischen
Jannike Arpi har ett generellt tips till dem som vill skapa sina egna varumärken:
– Hitta en oexploaterad nisch. Det finns till exempel många som säljer skosnören, men jag har inte sett någon som gör skosnören som The Shoelace Brand, säger hon.
Till sist, den kanske viktigaste frågan för Jannike Arpi: vilka trender gäller för skosnören i år?
– Många gillar att prova olika material. Det kan vara allt från siden, falskt ormskinn och fluff, till glitter och reflexer. Till sommaren brukar det bli mer kraftfulla färger och i år kommer ju lila som trendfärg. Så jag har självklart tagit fram lila sidenband, avslutar Jannike Arpi.