Om jobbet
Vi på NOBA ska stärka upp vår kompetens inom Anti-Financial Crime Compliance genom att anställa en Group Money Laundering Reporting Officer (Group MLRO). Som Group MLRO kommer du att ingå i den gruppgemensamma Compliance-funktionen som idag består av nio medarbetare och leds av Group Chief Compliance Officer. Du kommer att vara Centralt Funktionsansvarig för gruppen.
I denna roll kommer du att ha det övergripande ansvaret för Financial Crime Compliance i NOBA-gruppen. Ditt ansvar omfattar bland annat att upprätta en riskbaserad årsplan, genomföra samt säkerställa att aktiviteter enligt årsplanen genomförs, uppföljning av observationer som Compliance-funktionen identifierat, upprättande av rapportering till ledningsgrupp och styrelse, utbildning, rådgivning, monitorering, etc. relaterat till Anti-Financial Crime. Du kommer tillsammans arbeta med övriga kollegor i Compliance-funktionen, i synnerhet med den norska filialens MLRO. Du kommer även att ha ett nära samarbete med AFC-organisationen i Sverige, AML-organisationen i Norge, Risk Control samt Legal.
Dina arbetsuppgifter inkluderar blandat annat att:
- Vara med och utveckla Compliance-funktionen samt bankens compliance-ramverk, med fokus på Financial Crime
- Kontrollera och övervaka att gruppen efterlever regelverk relaterade till Financial Crime samt utbilda, ge råd och stöd till verksamheten inom området
- Genomföra kontroller samt utfärda rekommendationer baserat på brister som identifieras
- Framtagande av material till styrelserapportering
- Framtagande av compliance riskanalys avseende Financial Crime samt förslag till årsplan
Vi söker dig som:
- Har tidigare erfarenhet av rollen som MLRO (Centralt Funktionsansvarig)
- Har gedigen kunskap om regelverk gällande penningtvätt, finansiering av terrorism och finansiella sanktioner
- Har gedigen erfarenhet av arbete inom kontrollfunktioner i finansiellt bolag
Det är en fördel om du har:- Erfarenhet från nischbank/mindre bank
För att trivas och prestera väl i rollen tror vi att du behöver vara:
Resultatorienterad – du tar ditt arbete och prestation på allvar och sätter stor vikt vid att uppnå mål och slutföra ditt arbete på ett strukturerat och kvalitativt sätt. Vidare ställer rollen stora krav på din samarbetsförmåga. Då rollen innebär många kontaktytor krävs det att du är lyhörd, inkluderande och förstående för olika avdelningars behov. Sist men inte minst behöver du vara självgående och självständigt kunna driva och utveckla arbetet framåt.
Hos oss kan du förvänta dig:
- En platt organisation med snabba beslutsvägar
- Utvecklingsmöjligheter inom din roll och inom organisationen
- Frihet under ansvar
- Roliga aktiviteter tillsammans med ditt team och kontoret
- En kultur där feedback, coachande ledarskap och gemenskap är viktigt
NOBA är en inkluderande arbetsplats som strävar efter mångfald – vi välkomnar alla sökande oavsett vem du är!
Praktisk information:
Start: Enligt överenskommelse
Plats: Gävlegatan 22, Stockholm
Anställningsform: Tillsvidare (tillämpar 6 månaders provanställning)
Omfattning: Heltid
Arbetstider: 08:30-17:00 (jun-aug 08:30-16:00)
Ta chansen och följ med på en utvecklande resa med oss på banken med stort 🧡 och snabba 👣.
Vad händer när du har skickat in din ansökan?
Antalet steg i rekryteringsprocessen kan variera beroende på vilken tjänst du sök men vi försöker alltid att hålla processen så kort och koncist som möjligt, för att värna om din ansökningsupplevelsen. Vanligtvis kan du förvänta dig två intervjuer innan referenstagning och bakgrundskontroll. Du kan läsa mer om hur vår rekryteringsprocess går till under FAQ (https://careers.noba.bank/pages/faq).
Om du har några frågor eller funderingar kring tjänsten så kontakta ansvarig rekryterare.
Vi ser fram emot din ansökan! 🙏✨
NOBA bank värnar om din integritet och vill, med hänvisning till GDPR, be dig att inte inkludera några känsliga personuppgifter i din ansökan. Exempel på känsliga personuppgifter kan vara information om etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös övertygelse eller information om din hälsa, till exempel sjukskrivning.