Carolinas intresse för textil och material kom tidigt. I tjugoårsåldern studerade hon på Tillskärarakademin, men inte nödvändigtvis för att hon hade som plan att börja jobba med det.
– Jag såg inte mig själv som en entreprenör, även fast entreprenörskap redan fanns i min familj. En utbildning inom materialkunskap gav mig mycket bra lärdomar om textil och teknikerna bakom, men efter min utbildning började jag studera IT och hamnade tillsist på ett större företag med marknadsföring och försäljning, säger Carolina.
För Caroline började här en lång karriär som skulle sätta henne i ett ramverk hon aldrig lärde sig trivas i. Livet som fastanställd började istället hämma hennes kreativitet, och känslan av att inte kunna genomföra egna idéer fick tankarna att flöta.
– Marknadsföring kan vara kreativt om man tillåts vara det. Under åtta års tid arbetade jag på Statoil och trivdes väl. Samtidigt utbildades jag inom marknadsföring på Berghs. Men någonting saknades.
Efter över tio år inom marknadsföring blev Caroline med barn, och flyttade till Tyskland med sin man när hon var mammaledig. Här fick hon äntligen utrymme och tid att tänka på sina egna visioner och mål. Tillbaka i Sverige träffade hon en karriärcoach som frågade henne vad hon skulle göra om hon fick tänka helt fritt. Intresset för kläder, och inte minst att klä andra, gjorde att Private Shopper nu började växa fram.
– Jag tänkte att jag testar! Jag skapade en hemsida, fick lite hälp med att sätta upp företaget, och sen kom det faktiskt in lite bokningar. Kunderna då var rätt förmögna, nu pratar vi om ungefär elva år sen, och jag insåg att jag skulle behöva börja vända mig till företag om jag ska kunna göra affärer och leva på det här.
Samtidigt som Private Shopper växte fram jobbade Caroline 50% som konsult.
– Under ett senare skede, när det blev för mycket förfrågningar kring Private Shopper så kände jag att tiden var inne, och då sa jag upp mig.
Kläder som kommunikation
– För mig är kläder kommunikation. Vad du vill kommunicera till personen du möter är något du bör du fråga dig själv. Vid en intervju är det naturligtvis extra noga att fundera över detta. Om två personer med liknande kompetens och personlighet konkurrerar om ett jobb är det med största sannolikhet personen som kom välklädd till intervjun som får jobbet.
– Är du osäker på vad du ska klä dig i inför en arbetsintervju så finns det säkra kort som tex vit välstruken skjorta i bra passform och mörkblå jeans. Viktigt att tänka på helheten. Skorna är lätt att glömma, se till att de ser fräscha och gärna nyputsade.
– Ska man satsa på en garderob som är hållbar så bör man lägga lite extra krut på basplaggen. Basen är själva stommen i garderoben. Dessa plagg ska användas ofta och ska kunna matchas med nästan vad som helst så därför bör de vara av högra kvalitet. Det kan tyckas trist att lägga mer pengar på an svart kofta än en mönstrad klänning men det kommer att löna sig fort . 70 % bas 30 % trend är en bra regel.
Några basplagg som ”bör” finnas i allas garderob.
- Mörka jeans
- Vit skjorta
- Svart klänning
- Marin eller svart kavaj
- Marin eller svarta byxor ( som ej är jeans)
- Svart kjol
- Vit T-shirt
- Kofta i basfärg