Har vi en sund syn som modekonsumenter på vilka kläder som vi faktiskt har i garderoben? Att ha ett helhetstänk och skapa en garderob där varje plagg har ett tydligt syfte är lättare sagt än gjort. När det plötsligt ligger trettiosju nya artiklar i kundvagnen på en rea online är det ju som allt allt sunt förnuft lämnat hjärnan. Och ja, när du en dag rensar ut din garderob (det som du lovat dig själv att göra i över ett år nu) och inser att majoriteten är kläder du inte ens har på dig längre, då slås nog många av insikten att det borde finnas mer en kan göra för att ha koll på garderoben.
För att få hjälp med våra shopping-vanor tog vi ett snack med Olof Hoverfält. Han jobbar inom strategi och business design på IT-konsultbolaget Reaktor, som bygger digitala tjänster och hjälper sina kunder inom olika branscher dra nytta av digitalisering och ny teknologi. De senaste åren har Olof jobbat med innovation och transformation i modebranschen med kunder såsom adidas och Tommy Hilfiger. Samtidigt driver Olof sitt egna hobbyprojekt Wardrobe Diary, där du kan logga din klädanvändning varje dag för att se vilka kläder man verkligen använder och hur ofta.
– Själv har jag gjort det varje dag i över fyra år och fortsätter än. Mitt projekt har gett mig själv en helt ny värld av insikter för hur min garderob kunde bli mer hållbar, men också mer prisvärd. Det är ofta de billiga kläderna som är dyra i drift. Och det är kläderna vi använder väldigt lite som är de mest ohållbara. Problemet är att vi inte har så bra koll på vilka de är, säger Olof Hoverfält.
Modehandlare ska hjälpa konsumenten
Olof berättar att det bästa sättet för modehandlare att implementera åtgärder för bättre hållbarhet är att hjälpa kunderna göra hållbara val.
– I praktiken betyder detta att göra det så enkelt som möjligt för kunderna att förstå produkterna och de olika dimensionerna av hållbarhet så att de kan göra val som bättre är i linje med sina egna värderingar. Det kan handla om att tillhandahålla rätt information på produktnivå så att produkterna är jämförbara även över märken. Detta är något modehandlare är i ett bättre läge att göra än enskilda varumärken.
Hyrmodell ett hållbart alternativ
Vad kan bolagen göra själva för att stärka sitt hållbarhetstänk?
– Det finns många svenska bolag inom modebranschen som gör ett väldigt bra jobb för att främja hållbarhet. Ett exempel inom varumärken är Houdini Sportswear som gör friluftskläder. De har haft hållbarhet som utgångspunkt och helhetstänk hela tiden. De gör allt för att produktionen skall vara hållbar, men där de verkligen är i framkanten är beträffande konsumentbeteende. De har t.ex. erbjudit en hyrmodell redan i tio års tid. Detta är helt i enlighet med tänket att vi inte skall köpa sådant vi inte använder eller bara använder väldigt sällan.
Hur kan man som konsument tänka för att handla mer hållbart mode? Möjligtvis i form av några tips?
I slutändan är det vi konsumenter som gör dem aktiva valen. Att söka sig till mer hållbara alternativ kommer göra gott, men har du inte på dig dina nya, hållbara kläder är det ett annat problemet du behöver tackla.
– Se på hur du faktiskt använder kläderna, inte bara hur hållbart de producerats. Det är ofta de billiga kläderna som egentligen är dyra i drift om man ser till kostnad per användning. Detta beror på att de används så lite. Det samma gäller grovt sett för hållbarhet också. Mitt Wardrobe Diary projekt visar att omkring hälften av plaggen i våra garderober används mindre än fyra gånger om året. Det är en gång var tredje månad. Vi konsumenter tenderar att överskatta dels gångerna vi använt vart och ett av våra plagg, men även andelen plagg vi använder aktivt. Det visar sig att vi konsumenter i många fall kunde vara mer hållbara ifall vi kände till vår egen klädanvändning lite bättre. Det är precis vad jag i mitt Wardrobe Diary projekt vill hjälpa göra. Därför är tjänsten gratis och öppen för alla.
Garderober för nittio tusen kronor
– Ur konsumentens perspektiv ser jag den stora möjligheten i vårt sätt att betrakta vår garderob, i att övergå från att se våra kläder som konsumtionsvaror till bruksvaror eller i vissa fall till och med investeringsvaror. Mitt Wardrobe Diary projekt visar att svenska garderober i medeltal består av lite över 200 plagg till ett värde av 90 000 kr. Vi har alltså rätt mycket kapital uppbundet i våra garderober. Samtidigt betraktar vi inte vår garderob som en tillgång. Därför tänker jag mig att det finns en stor potential i att utvidga vårt sätt att betrakta vår garderob, avslutar Olof.
5 tips för att handla mer hållbart och prisvärt
- Fokusera på användning, inte enbart pris eller produktion. Ett plagg du köpt men nästan aldrig använder är inte speciellt hållbart oavsett hur det producerats.
- Undvik att köpa flera nästan likadana kläder. Det som tenderar att hända är att ett eller två plagg blir dina favoritplagg, medan de andra lätt förblir nästan oanvända.
- Undvik kläder med väldigt smala användningsområden. Dessa tenderar ligga oanvända länge för att sedan bli föråldrade före de får chansen att nå sin potential.
- Ta hand om dina kläder. Rätt underhåll och små reparationer kan i många fall fördubbla ett plaggs livstid. Än en gång handlar det om att få ut mer ur samma plagg.
- Följ upp din användning. Välj några kategorier med relativt värdefulla och hållbara kläder, såsom jackor eller skor, och logga din användning i en tid. Efter några månader får du antagligen en bättre känning för vad du verkligen använder och vad som blir kvar i garderoben. Det är första steget på vägen mot en ur användningssynvinkeln hållbarare garderob. Ifall du vill komma igång enkelt är du varmt välkommen med i mitt öppna Wardrobe Diary projekt.