Om jobbet
Om jobbet
Vad vi gör och vill
Tyresöborna vänder sig till Servicecenter för att få information, vägledning och rådgivning, för att ställa frågor, lämna synpunkter och klagomål, och mycket annat som gäller kommunen.
Vi är i dagsläget 15 medarbetare som brinner för att hjälpa Tyresös medborgare till en enklare vardag.
Som registrator jobbar du dagligen nära demokratins kärna. Hos kommunkansliet hanterar man alla politiska nämnder, utskott och råd. Här arbetar även arkivarier och administratör. Under valår är man valkansli och genomför allmänna val. Hos kansliet jobbar arkivarier, nämndsekreterare samt kommunsekreterare.
Om tjänsten
50% av tjänsten jobbar du som budget- och skuldrådgivare där du har som uppgift att tillsammans med rådsökande, ibland i samverkan med andra enheter, ta fram mål och strategier för ekonomiskt förändringsarbete och vara ett stöd i positiva processer. Målet är balans i vardagsekonomin och minskad skuldsättning.
Syftet med budget- och skuldrådgivning är förebygga och rehabilitera överskuldsättning.
Många gånger rör det sig om ett långsiktigt arbete där du behöver ha ett coachande förhållningssätt.
50% av tjänsten jobbar du som registrator. Rollen innebär sedvanliga registratorsuppgifter samt att vara superuser i vårt nya ärendehanteringssystem Lex. Du kommer dels diarieföra handlingar, vara drivande i utvecklingen och administrationen i Lex dels avlasta nämndsekreterare i sitt arbete. I denna roll är du stödjande och hjälpande mot handläggare som är sällananvändare i Lex.
Övriga arbetsuppgifter relaterat registratur och administration kan förekomma.
Vem är du?
Vi söker dig som är socionom eller har annan lämplig akademisk utbildning och finner glädje i att arbeta med människor i förändringsprocesser. Du ska ha erfarenhet av att motivera människor till förändring genom motiverande samtal.
Du ska ha erfarenhet av ekonomisk rådgivning till personer med ekonomisk utsatthet.
Vi ser det som meriterande om du har:
Genomfört Konsumentverkets kurs i budget- och skuldrådgivning.
Arbetat som budget-och skuldrådgivare och använt verksamhetssystemet BOSS
Erfarenhet av motiverande samtal och lösningsorienterat arbetssätt.
Erfarenhet från arbete med människor i utsatta situationer.
Erfarenhet av pedagogiskt arbete.
Du har en god administrativ förmåga, är strukturerad och har en god förmåga att växla mellan arbetsuppgifter av olika slag. Du har vidare en god samarbetsförmåga men trivs även med att arbeta självständigt och tar ansvar för att utveckla dina arbetsmetoder. Du tycker om att ge stöd och service till verksamheten internt hos kommunen som arbetsgivare. Uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska – ytterligare språkkunskaper är det meriterande. Du har god datorvana och gärna kunskap om kommunal verksamhet.
Tjänsten är 100% tillsvidareanställning.
Välkommen med din ansökan
Varmt välkommen med din ansökan senast 23 januari 2022 . Har du några frågor? Kontakta oss via mejl eller telefon:
Chef servicecenter, Thomas Halvarsson, thomas.halvarsson@tyreso.se och 08-578 292 06.
Chef kommunkansliet, Catarina Tunberg, catarina.tunberg@tyreso.se och 08-578 299 19
Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationer finner du här https://www.tyreso.se/arbetstagarorganisationer
Tyresö är nära. Nära storstad, skog och skärgård, 20 minuter från Stockholm city. Tyresö kommun som arbetsplats kännetecknas av fokus på resultat, engagemang och nära ledarskap. Vi gör skillnad i Tyresöbornas vardag. Bli en av oss, här trivs nya tankar.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer.
Ange referens 2024/340 i din ansökan