I rollen som trainee fick Hjalmar Sventelius chansen att se olika delar av Scania och på det viset skaffa sig en helhetssyn av bolaget. Nu arbetar han med logistikutveckling i olika omställningsprojekt inför den nya lastbilsgenerationen som släpptes i höst.
Varför sökte du dig till Scania?
– Jag har alltid haft ett fordonsintresse och så hade jag hört bra saker om Scania från vänner som gjort sina exjobb här. Sedan var såklart möjligheten att få åka utomlands ett stort plus i kanten. Alla trainees har en utlandsperiod och det finns stora möjligheter att jobba internationellt även senare i karriären. Scania har produktion i Europa och Sydamerika och säljenheter i princip hela världen.
Hur var programmet upplagt?
– Det sträcker sig över 14 månader och börjar med några introduktionsveckor i Södertälje där alla trainees får träffas och köra lite teambuilding. Därefter roterar man runt under fyra olika perioder. Det handlar då om individuella placeringar som är anpassade till vad du ska jobba med efter avslutat program. Hela företagets funktioner finns representerade bland traineerna. Jag hade två placeringar i produktionen här i Oskarshamn, först i monteringen och sedan i karossverkstaden. Efter det var jag på det globala projektkontoret i Södertälje och min sista period spenderade jag i Tokyo där jag jobbade på marknadssidan.
Vilka utmaningar har du stött på?
– Att komma in i sin roll relativt snabbt och att hinna prestera någonting på så pass kort tid som tre månader har definitivt varit en utmaning. Men jag har haft ett fantastiskt stöd från mina kollegor och handledare under hela programmets gång. Det har fungerat så bra med alla, vilket har gjort att jag själv har kunnat lyfta och presterat bra. Sedan var det såklart en utmaning att göra sitt jobb på japanska när jag var i Tokyo. På huvudkontoret klarade jag mig på engelska men ute i verkstäderna behövdes det oftast en tolk. Det var en härlig känsla när jag bröt igenom den barriären och vi lärde känna varandra efter ett tag.