Efter studierna ville Emma Haraldsson arbeta med produkter som rör människors vardag på ett ansvarsfullt sätt, prova på olika arbetsområden och få möjligheten att jobba internationellt. Därför sökte hon sig till Arla.
Du började på Arla genom en traineeplats i deras F15-program. Kan du berätta om programmet?
– F15 är ett traineeprogram för personer som vill bli framtidens ledare på Arla. Under två intensiva år arbetar du inom tre vitt skilda funktioner inom värdekedjan på olika geografiska platser. Du får jobba med strategiskt viktiga projekt och det kan vara en brant inlärningskurva inför rotationerna eftersom du kanske inte har erfarenhet av eller kunskap om de här arbetsområdena från studierna.
Vilka jobb fick du själv prova på?
– Jag började på vårt regionala huvudkontor i Dubai där jag arbetade med strategisk affärsutveckling för länder i Mellanöstern och Afrika. Sedan flyttade jag vidare till supply chain-utveckling i Aarhus, Danmark där jag jobbade med bland annat avfallshantering och resursfrågor mot mejerierna. Sist spenderade jag åtta månader som Customer Marketing Manager i Stockholm.
Hur var det att börja traineeprogrammet i Dubai?
– Möjligheten att jobba med Arlas mål från varierande vinklar över hela värdekedjan är något som jag uppskattade med programmet, och att få börja min resa på ett regionalt huvudkontor inom affärsutveckling var en spännande och lärorik start. Jag fick uppleva Arlas business utanför huvudmarknaderna i Europa och lära mig att skapa nya förutsättningar för tillväxt. Jag har också ett stort intresse för matlagning, så det var roligt att lära mig om matkulturen i olika länder.
”Dubai var en spännande start”
Hur såg handledningen ut under programmet?
– Jag hade både en lokal manager på mina olika arbetsplatser och en annan sponsor som coachade och följde mig under hela programmet. Utöver arbetet fick vi dessutom utbildning inom ledarskap, change management och innovation under programmets gång. Det skapade en tydlig brygga mellan studier och arbetslivet.
Ett år efter traineeprogrammet: Vad jobbar du med nu?
– I dag är jag Senior Brand Manager vilket innebär att jag tillsammans med mina kollegor utvecklar ett särskilt varumärke, Kelda. Jag jobbar med allt från kommunikation, strategi och resursfrågor till produktutveckling och innovation. Det är lite som att leda ett eget miniföretag inom Arla.
Vilka tror du att Arla letar efter till nästa års F15-program?
– Framförallt tror jag de söker personer som vill utmana både sig själva och företaget – och delar du Arlas värderingar om att växa på ett ansvarsfullt sätt är det ett stort plus.