10 Jun 2014 kl: 00:00

Systembolaget vill göra mötet med kunden till Sveriges bästa

Sven Åström tillträdde som logistikchef på Systembolaget för fem år sedan. Sedan dess har det skett stora förändringar i varuflödet, som Sven varit med och implementerat. Han beskriver Systembolaget som ett företag i ständig utveckling där man har stor möjlighet att påverka och göra skillnad. 

 
Vad var det som lockade med Systembolaget?
– Tjänsten som logistikchef innebär många intressanta utmaningar där ett bra varuflöde är en förutsättning för att kunderna ska bli nöjda. Jag såg också stora möjligheter i att vara med och effektivisera och automatisera varuflödet och att utveckla både tekniska lösningar och medarbetare i en stor förändringsprocess. Det var ett spännande skede att komma in i och sedan dess har vi e ffektiviserat verksamheten bland annat genom att införa ett röststyrt plocksystem och genom att lyfta tekniknivån. 
 
Berätta om rollen som logistikchef!
– Som logistikchef på Systembolaget ansvarar jag för att rätt varor levereras i rätt tid genom att driva logistik flödena till våra 418 butiker och 548 ombud. Det är en stor utmaning eftersom jag och mina 56 medarbetare hanterar tio miljoner orderrader varje år från plock, planering och distribution. Förutom det dagliga arbetet med logistikflöden deltar jag också i era utvecklingsprojekt och styrgrupper inom Systembolaget.
 
Berätta om något projekt ni jobbar med just nu!
– Just nu jobbar vi med ett projekt vi kallar ”Det goda kundmötet”, med målet att bli bäst i Sverige på kundmöten. Personalen utbildas till exempel inom mat, dryck och service. Som kund ska man alltid känna sig välkommen, kunna lära sig något samt lita på att vi säljer med ansvar. Vi testar också en ny varuindelning i butik så att kunderna lättare ska hitta vad de söker. Även det digitala kundmötet utvecklas. Vi har lanserat en App och på vår nya hemsida är det möjligt för kunderna att beställa varor från vårt beställningssortiment. 
 
Hur skulle du beskriva företagskulturen på Systembolaget?
– Det nns en långsiktighet i allt vi gör eftersom vi har ett stort ansvar och en viktig funktion i samhället. Vårt mål är inte att sälja så mycket som möjligt. Vi fokuserar istället på att ge högklassig service och erbjuda våra kunder ett brett sortiment. Vi jobbar också mycket med CSR och hållbart företagande och satsar på ekologiska viner och bra förhållanden både för människor och miljö. Jag tycker man märker att alla medarbetare känner ett genuint engagemang för dessa frågor. 
 
Vad finns det för karriär- och utvecklingsmöjligheter på Systembolaget? 
– Vi satsar mycket på kompetensutveckling ochutsågs till Årets kompetensföretag 2010. Systembolaget satsar på att utveckla sin personal och det nns många olika funktioner och avdelningar inom företaget, vilket öppnar upp för goda interna karriärmöjligheter. Många som jobbar på huvudkontoret har till exempel börjat med att arbeta i butik. Vi har också genomfört en ledarskapsutbildning för samtliga ledare inom företaget.