Inspiration i all ära men ibland är det snarare handfasta tips och inte härliga framgångssagor som krävs för att komma igång med något. För det är lätt att fila på den där idéen i huvudet forever eller att vänta en hel evighet på att det rätta tillfället för att våga satsa ska infinna sig.
– Ibland måste man bara börja testa – se till att det faktiskt händer. När bollen väl är i rullning får man lösa saker längs vägen, för det blir sällan exakt så som man har tänkt från början i alla fall.
Det säger Veronica Ericsson Lakso. Hon driver A Startup Story tillsammans med Camilla Ljunggren och nu gör kompanjonerna även podden Bara business ihop.
Vi fokuserar framför allt på att ge lyssnarna konkreta tips
I dagarna kom det första avsnittet av Bara business. Berätta om podden!
– Bara business är en podd för den som drömmer om att starta eget eller kanske redan är företagare. Många poddar om entreprenörskap bjuder på mycket inspiration och framgångssagor men vi fokuserar framför allt på att ge lyssnarna konkreta tips och verktyg med hjälp av de olika experter som gästar oss. Varje avsnitt tar upp ett tema och det första handlar om affärsidéer – vi tar upp hur man går vidare, vem man ska snacka med och vilka fällor man ska undvika.
Du gör podden med Camilla Ljunggren. Vilka är ni?
– Jag och Camilla träffades för tio år sedan och grundade då Business Challenge ihop. För fem år sedan startade vi A Startup Story där vi hjälper startups att nå ut via sociala medier och arrangerar olika event och samarbeten med fokus på entreprenörskap. Förutom att vi båda är väldigt intresserade av startup-världen så är vi väldigt orädda för att testa nya saker och vi tycker om när det händer mycket. Camilla är åtta år äldre än jag, och jag tror att skillnaden i ålder är en fördel. Vi kan lära oss mycket av varandra. Att hon är en morgonmänniska och att jag snarare gillar att jobba sena kvällar är också en bra sak – det är inte så många timmar som kontoret står tomt.
Vem skulle vara en drömgäst för podden?
– Det finns flera men en är Emily Weiss som grundat det amerikanska hudvårds- och sminkmärket Glossier och på bara några år lyckats skapa ett skönhetsimperium. Det är också många som är nyfikna på Elin Kling – så det vore också en drömgäst!
När man läser om människor som har lyckats låter det ofta som att resan varit så lätt.
Finns det några myter när det gäller entreprenörskap?
– Jag tycker att det finns en lite förskönad bild av att driva företag i dag. För när man läser om människor som har lyckats låter det ofta som att resan varit så lätt. Det märks att många unga vill att det ska gå väldigt snabbt, vilket inte är så konstigt, men det tar oftast väldigt lång tid. Vissa bolag som vi började följa för tio år sedan börjar anställa först nu. Sedan pratar man också mycket om riskkapital och ibland likställs framgång med att man har tagit in kapital – så behöver det inte alls vara.
Vilket är ditt bästa tips till den som vill starta eget?
– För det första tycker jag att man ska våga prova och inte sitta själv med sin idé för länge. Jag tycker också att man ska satsa på något som man är genuint intresserad av. Det krävs mycket uthållighet och om man verkligen tycker att någonting är roligt är det lättare att både orka och lyckas.
Podden Bara business släpps varje tisdag. Här kan du lyssna på första avsnittet på acast.