Du kanske tycker att det är en smula obehagligt att tänka på människor som personliga varumärken? Visst är det obehagligt, men rent tekniskt kan vi beskriva människor som just varumärken utifrån hur vi faktiskt upplevs av andra.
– Det personliga varumärket är ofattbart viktigt, mycket viktigare än vad någon människa tycks förstå, även om det är något som alla kommer att förstå i framtiden, konstaterar entreprenören Johan Stael von Holstein.
Ditt personliga varumärke, beroende på hur det är utformat, sätter dig i kontakt med personer, grupper eller organisationer som annars kan vara väldigt svåra att nå. Ett starkt personligt varumärke skapar även bättre möjligheter för dig att få arbeta med det du gillar. Om du exempelvis vill bli idrottslärare stärks dina aktier på arbetsmarknaden om du under hela studietiden skrivit en blogg om ungdomar och motion och därigenom har blivit ett varumärke i din nisch. Ett ärligt och starkt varumärke leder till att du blir en person som andra uppfattar som trovärdig, genuin och ärlig.
Jag och mitt personliga varumärke
”Jag är mitt personliga varumärke och så även du, käre läsare. Att påminna sig själv om det mantrat varje dag är ett bra sätt att bli uppskattad i relationer. Och även framgångsrik i karriären.”
Peter Siepen, entertainer och TV-profil
”Mitt personliga varumärke har i viss mån byggt mitt kändisskap och ett gjort att jag skapat ett enormt nätverk runt om i världen. Alla känner Bingo. Jag låter ofta mitt personliga varumärke återspeglas i min personlighet. Det känns mer rätt för mig som person. Det betyder dock att jag skulle ha svårt att jobba med exempelvis politik på heltid, men där ingenting som jag sörjer.”
Bingo Rimér, fotograf och entreprenör
”Att andra människor har en sorts bild av vem man är och vad man representerar är naturligtvis en konkurrensfördel för somliga i vissa professionella sammanhang – men fullkomligt ovidkommande för väldigt många andra. Att ha ett tydligt personligt varumärke är väl lite som att vara en kändis fast i ett avgränsat sammanhang. Om det är ett varumärke rätt människor förstår, tycker om och respekterar är det förstås bra men så är det ju inte alltid – man kan ju lika gärna ha ett renommé som ett riktigt arsle.”
Lotta Lundgren, TV-profil och författare