Niklas Laninge föreläser och gör konsultuppdrag inom kreativitet och beteendeekonomi. Han har varit med och grundat Psykologifabriken och Daily bits. Nedan hittar du Niklas tips för hur du blir en guru.
1. För vem?
”Det första steget i din strävan att bli en guru är förstås att välja din publik och din kontext. För vem ska du vara guru? Den psykologiska forskningen ger vid handen att det är väldigt svårt att göra allting. Du måste ha fokus för att kunna bli guru. Det finns forskning som visar att vi människor blir passiva när vi har helt fria val, det är bättre med en avgränsad uppgift. Det kallas inom psykologin för ’the paradox of choice’.”
2. The power of association
”Vi människor är duktiga på att godtyckligt göra kopplingar mellan saker. Jag bodde exempelvis i New York i somras och i annonsen för lägenheten som jag hyrde stod det att den låg granne med en yogastudio. Det gjorde att jag direkt kände att personer som bodde i lägenheten måste vara cool och skön, trots att jag aldrig hade träffat henne. Sådana generaliseringar och godtyckliga kopplingar gör hjärnan åt oss för att förenkla beslutsprocesser. Därför gäller det att associera sig med saker som passar ditt syfte.”
3. First impression
”När du etablerar dig själv som en guru måste du jobba med att göra ett första intryck. Det gäller att försöka framhäva sitt bästa jag hela tiden och tänka på hur du presenterar dig själv. Som bekant får du bara en chans att göra ett första intryck och vår hjärna fungerar så att den gärna vill förenkla genom att vi läser in saker i vad vi säger och vad vi gör. Därför kan ett första intryck färga vår bild av en person under ganska lång tid, på gott och ont.”
4. Know your audience
”Det du säger och gör har olika betydelser för olika människor. Att droppa en ny forskningsartikel kan i rätt kontext vara positivt men i andra sammanhang kanske det skapar associationer som; ’vilket pretto, vem tror han att han är’. Beteenden fyller olika funktion för olika personer. Alla kanske inte vill träffa en person som är positiv hela tiden, exempelvis, utan får kanske mer ut av att umgås med en person där det skaver lite. Lär dig vad din publik uppfattar som förstärkande och utveckla det.”
5. Kontinuitet
”När du har smalnat av och hittat din grej gäller det att fortsätta och var kontinuerlig. För att bli guru krävs att du är expert och att bli expert handlar om träning. Forskningen säger att det tar 10.000 timmar att bli riktigt bra på någonting och därför gäller det att specialisera dig och kontinuerligt sträva efter att fortbilda dig och utvecklas.”