Detta är en sponsrad artikel i samarbete med Renault.
Agneta Dahlgren har sina rötter i Ulricehamn, och började studera på Luleå tekniska högskola i början på 90-talet. De sista åren studerade hon på ett franskt universitet, med inriktning på industridesign. Som bosatt i Frankrike kändes det naturligt att söka sig till ett franskt företag, men helst ett som hade relation till Sverige. Hon fick jobb på Renault, som just då hade ett samarbete på gång med Volvo. Samarbetet blev aldrig av, men Agneta blev kvar på Renault – ett beslut hon aldrig ångrat.
Mångfald – en framgångsfaktor
När Agneta började på Renault var företaget väldigt franskt, och samarbeten med andra länder var få på den tiden. Idag har Renault Group 120 000 medarbetare runtom i hela världen. På designavdelningen i Paris där Agneta är, jobbar 500 personer med 30 olika nationaliteter.
– Det viktiga med internationellt samarbete är att vara medveten om kulturella skillnader, att till exempel japaner jobbar på ett sätt, och fransmän på ett annat. Att ha förståelse och respekt för varandra är grunden för att det ska fungera. Det ger verkligen något extra i vardagen att ha kollegor från alla möjliga kulturer. Det är både roligt, inspirerande och extremt lärorikt.
Temaresor för att hämta inspiration
Agneta har alltid varit mycket intresserad av teknik men har också det konstnärliga och kreativa i sig. Att jobba med just design av bilar gör att hon får använda båda hjärnhalvorna på ett spännande sätt.
– Det är komplexa produkter som kräver kunskap ur en massa olika perspektiv; teknik, data, grafisk design, exteriör, interiör, anatomi osv.
Utvecklingen av det kreativa och artistiska perspektivet är något som Renault valt att satsa mycket på i sin verksamhet. Agneta har varit med på många av de olika temaresorna som företaget anordnat genom åren för att ge medarbetarna chansen att hämta inspiration från olika ställen i världen.
– Vi kan vara en grupp personer som åker till ett ställe och studerar arkitektur eller åker till ett annat land för att förstå deras kultur. Det kan också vara ett speciellt tema där man till exempel jobbar med trä, eller blåser glas. Då åker man en grupp på fem till tio personer och är borta någon vecka, och det går självklart på arbetstid. Det är fantastiskt att Renault lägger så mycket resurser på det här. Det ger oss inspiration och hjälper oss verkligen att jobba bättre tillsammans.
Nya perspektiv behövs inför framtiden
Agneta, som jobbat med bilar i många år, konstaterar att det är en otroligt spännande tid som vi lever i just nu, eftersom det är så mycket nytt och revolutionerande som händer i branschen. Förutom elbilar, som tar allt större plats på marknaden, går vi också mot utvecklingen av det vi kallar ”Autonomuos Driving” – bilar som inom en ganska snar framtid kommer att vara självkörande.
– Bara det gör att helt nya och stora frågor måste ställas – hur ska man anpassa bilen för en person som sitter på en förarplats, men som inte behöver köra hela tiden och därför kan göra massa andra saker samtidigt? När de här nya behoven kommer så blir det helt andra perspektiv att jobba med vad det gäller både teknik och design.
På frågan om vad som är den viktigaste egenskapen för att göra en karriär i bilbranschen svarar Agneta att nyfikenhet är ett måste.
– En av de absolut viktigaste egenskaperna är att vara intresserad och vilja utforska nya områden. Våga ta för dig och visa vad du kan. Dela med dig av vad du tycker och tänker och gör det på ett professionellt sätt. Då kan du gå hur långt som helst.
Vill du vara med på Renaults resa att utveckla framtidens bilar? Läs mer här om hur det är att jobba på Renault och vilka möjligheter som finns.
Detta är en sponsrad artikel i samarbete med Renault.