När Jenny Roos började på SKF för snart 13 år sedan var det i rollen som assistent på en av organisationens affärsenheter. I april 2015 hoppade hon på rollen som Employer Branding expert – ett nytt arbetsområde för Jenny. Hon lockades av utmaningen att utveckla SKFs arbetsgivarvarumärke, samt att få jobba operativt och möta studenter. Hennes gedigna arbete med att lyfta frågan i företagets svenska organisation har gett snabb utdelning – nu har hon nominerats till Årets Employer Branding-Manager.
Varför tror du att du har fått denna nominering?
– När vi pratar om Employer Branding-frågor tänker vi både framtida medarbetare och kunder. Många av de vi träffar blir framtida kunder, kanske fler än som blir anställda. Det perspektivet tror jag är viktigt att förstå och ha respekt för.
Vad är det roligaste med ditt jobb?
– Det som driver mig är att vi behöver jobba på att attrahera studenter. Nu kan vi erbjuda ett nytt traineeprogram, dessutom vill vi utöka möjligheterna för studenter att skriva examensarbeten och få praktik hos oss. Det anstår ett företag i vår storlek att vara närvarande och arbeta aktivt för att attrahera och utveckla morgondagens kompetens. Det mötet är inspirerande och vi har många spännande möjligheter.
Hur skulle du beskriva företagskulturen inom SKF?
– Här finns så otroligt mycket kunskap och en professionalism som jag uppskattar. SKF är ett väldigt humanistiskt företag. Att många väljer att stanna en lång tid hos oss tror jag beror på att det finns en stor variation av yrkesroller och utvecklingsmöjligheter både inom och mellan dessa roller. Jag träffade nyligen en kollega som var den fjärde generationen inom sin familj som arbetat på SKF. Smått otroligt! Att vi dessutom tar stort ansvar för CSR-frågor, bland annat som partner till Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté, känns väldigt meningsfullt.
Vad är på gång hos er just nu?
– Med hjälp av vår kunskap, våra tjänster och våra produkter hjälper vi till att öka driftsäkerheten i våra kunders anläggningar och det händer enormt mycket på det området just nu. För att utnyttja den digitala tekniken, och inte minst den mobila tekniken i detta arbete, bygger vi just nu ett nytt mjukvarucenter i Göteborg för att utveckla nästa generations teknologi för tillståndsövervakning. Hela väst-Sverige ligger långt fram när det gäller Internt of Things, digitalisering och smarta lösningar för industrin. Nu anställer vi bland annat mjukvaruingenjörer för att möta en högre grad av automatisering. Den som söker sig till SKF möter definitivt ett bolag med siktet inställt på framtiden.