Berätta om Karma!
Mattis: – Genom Karmas plattform kan restauranger, bagerier, kaféer och livsmedelsbutiker sälja mat som har blivit över, till privatpersoner som räddar maten till ett billigare pris. Vi hjälper företag att minska matsvinnet samtidigt som de får ökade intäkter och når nya kunder.
Vad har ni fått för reaktioner?
Elsa: – Fantastiska! Karma får i princip alltid positivt bemötande då alla tjänar på att minska matsvinnet, inte minst miljön. Nyligen fick vi ett mejl från en användare som skrev att Karma är det bästa som hänt Sverige sedan potatisen kom!
Vad är det mest uppstickiga ni har gjort?
Hjalmar: – Att vi har blivit 200 000 användare på bara ett år inom en bransch där många sagt att ”här finns det inget att göra”. Att vi har räddat över 150 000 måltider från att bli sopor. Att vi redan dag ett bestämde oss för att bygga världens bästa produkt.
”Vi kan avslöja att tjänsten lanseras utomlands vid årsskiftet.”
Vad har inspirerat er under året?
Mattis: – Alla i teamet som brinner för Karma och som jobbar så otroligt målinriktat och fokuserat för att göra skillnad. Jag blir inspirerad av att gå till jobbet varje dag och blir konstant utmanad. Att vi lyckats röra oss så fort och växa så snabbt – och samtidigt få ihop det så som vi vill – är tack vare våra 25 otroligt duktiga medarbetare.
Ludvig: – Den otroliga responsen vi fått. Vi träffade en man när vi var ute och föreläste som frågade om han fick krama om oss. Han var så tacksam för att vi fanns och för att vi bidrar med en lösning på ett problem som han och många andra sett under lång tid. Att vi bygger en plattform där alla kan göra någonting.
Hjalmar: – Det mest inspirerande är när man nästan tappar kontrollen över sin egen tillväxt – när varumärket och produkten bygger sig själv. Som när vi fick höra att Karma är den app som internationella studenter diskuterar i sociala medier kring hur man klarar sig bäst i Stockholm.
Vad händer framöver?
Elsa: – Vi kan faktiskt avslöja att vi kommer att lansera tjänsten utomlands nu vid årsskiftet, i London. Då vi nu finns i över 30 svenska städer var det dags att ta steget ut i Europa. Vårt slutliga mål är ju att göra ett avtryck på hela världsmarknaden. Det finns ett stort sug efter att rädda mat, så detta är bara början!