Endast 29 år gammal är Nikolina Johnston, General Manager på UNIQLO Sverige. Det är tydligt att en längtan efter utmaningar och en orädd inställning är två av de komponenter som lett till att Nikolina sitter där hon sitter idag. Nikolina är uppväxt i Uppsala, men har spenderat många av sina vuxna år utomlands. Hennes resa började i San Fransisco där hon under ett internship parallellt sökte till UNIQLOs Management Traineeprogram – där antagningen innebar en flytt till Paris.
“Jag har fått lära mig den hårda vägen att den enda personen som kan skapa ens egen karriär är du själv. Jag tror att det är en ganska viktig insikt och lärdom som jag fått med mig från resan.”
Hur har din resa hos UNIQLO sett ut?
– Det har hänt väldigt mycket på 6 år. Jag började som Management Trainee i Paris och har efter det fått erfarenhet av att arbeta på många olika platser i olika roller.
Med bland annat butiksöppningar och en titel som Senior Store Manager med ett ansvar för 300 medarbetare i bagaget, hände sedan det Nikolina drömt om.
– Sen hände det jag strävat efter sen jag började min resa på UNIQLO, att öppna upp en butik i mitt hemland. Jag flyttade för två år sedan tillbaka till Sverige med möjligheten att öppna upp vår första butik, flaggskeppsbutiken i Kungsträdgården.
Nikolina beskriver sin resa som spännande, dynamisk och utmanande – med mycket som hänt under en kort tid.
Hur har du kommit dit du är idag?
– Innan jag ansökte till UNIQLO tänkte jag mycket på vilken miljö jag trivs i och vad jag vill åstadkomma och hade det tydligt för mig själv. Att ha min egna version av vad jag vill göra och vad jag vill åstadkomma tycker jag är väldigt viktigt för att kunna veta vart jag ska hitta min plats.
Nikolina beskriver sig själv som orädd med en längtan efter utmaningar, där man får lära sig hur man ska göra längst vägen.
– Det är något jag funnit i UNIQLO, man ger väldigt mycket ansvar och möjligheter till de anställda. Det är en spännande kultur där även de utan mest erfarenhet får möjligheten att utmanas och lära sig längst vägen.
En viktig insikt Nikolina beskriver att hon fått längst sin resa är att den enda personen som kan skapa ens karriär är du själv.
– Man kan få stöd och verktyg för att lyckas, men i slutändan ligger det på dig själv.
Har din resa inneburit uppoffringar?
– I den bransch jag befinner mig i måste man vara ganska flexibel. Mina chefer har gjort det självklart för mig att alla de resor jag gjort har varit en viktigt byggsten för mig i att nå mina mål.
Med chefer som varit duktiga på att måla upp vad för typ av erfarenhet som krävs att att komma dit hon vill beskriver Nikolina att de uppoffringar hon gjort för att nå sina mål i slutändan har känts självklart.
Hur ser din drömframtid ut på UNIQLO?
– Jag vill ta mig an ett större ansvar, mer specifikt skandinavien. Däremot har min vision och mina mål ändrats sen jag började jobba på UNIQLO. Jag har inte längre fokus på vilken titel eller roll jag vill ha, utan fokuserar snarare på vilken nytta jag kan göra.
Företagets motto “Changing clothes, changing conventional wisdom and change the world” och vad Nikolina kan bidra med för att uppnå det är numera det som är viktigt.
– Oberoende vilken roll jag befinner mig i vill jag hjälpa till att uppnå företagets motto.
Vilka karriärmöjligheter finns det hos UNIQLO?
– Det finns två sätt att börja arbeta för UNIQLO. Det första är att man börjar som säljare och klättrar uppåt från butiken. Det andra är genom vårt Management Trainee program. Båda ingångarna innebär att man börjar arbeta i en butik för att förstå hur det är att jobba där.
Att få en förståelse för vad kunderna tycker genom erfarenhet från butiken är anledningen till att UNIQLO sällan rekryterar externt. Nikolina fortsätter.
– Att få möjligheten att jobba så nära våra kunder för att förstå dem bättre är den viktigaste erfarenheten vi har. Utan våra kunder har vi ingen business.
Med en organisationsstruktur som skiljer sig från andra bolag, där huvudkontoret heter Store Support Center och syftar till att supporta butikerna, innebär det även andra möjligheter. Majoriteten av möjligheterna att växa finns i butikerna där direktiv, strategi, mål och visioner sätts. Huvudkontorets roll är att stödja butikerna så att detta kan genomföras.
– I butikerna har vi större behov och det är där man har möjligheten att växa. Sen utesluter inte det möjligheten att jobba på huvudkontoret, utan det är något som blir en möjlighet efter att man fått erfarenheten av att ha drivit en butik själv. Det återspeglar vad jag sa innan, för att kunna ha förståelse för hur butiken funkar måste man ha upplevt det själv i person. Den praktiska erfarenheten blir ovärderlig i det avseendet.
Kan vem som helst få jobb?
– För att arbeta som säljare hos UNIQLO behövs ingen utbildning, men för att genomföra Management Trainee-programmet krävs en kandidatexamen. Det vi lägger mest krut på är personligheten och potentialen. Vi vill hitta personerna som har potentialen att leda stora team och förstå helheten av en business. Att ha ett start-up mindset är en jätteviktig egenskap.
Hur ser en vanlig dag ut som General Manager på UNIQLO?
– Det finns ingen vanlig dag! Det är en extremt dynamisk roll och varje dag innebär olika typer av uppgifter. Det mest återkommande och det jag spenderar mest tid på är att befinna mig i butikerna för att besöka teamen och kunderna, och det med olika fokus beroende på uppgift.
Hur är det att arbeta på ett modebolag som är världskänt?
– För min personliga erfarenhet är det superspännande ur ett mångfaldsperspektiv. För mig är det nästan ett måste i den arbetsmiljö jag vill befinna mig i. Jag har kollegor från överallt i världen vilket jag tycker är superhäftigt och det är också den omgivningen jag vill befinna mig i. Att få olika perspektiv på saker är så viktigt när man ska hitta nya möjligheter eller lösa problem. Jag tycker att just en mångfaldig kultur och miljö är en nyckel för att kunna göra det.
Nikolina fortsätter.
– En annan aspekt är att UNIQLO är jättestort och innebär mycket komplexitet, vilket är en utmaning. Vill man förändra saker räcker det inte bara med ett godkännande utan det kräver många led. Samtidigt som det är ett stort bolag så har vi som anställda möjligheten att påverka och det är viktigt för många i bolaget!
Vad har ni för klädkod på arbetsplatsen?
– I butik är det bara uniqlo som gäller, vi syns utåt och är ambassadörer av märket. På huvudkontoret är det däremot inte lika strikt, men i alla externa sammanhang där vi representerar märket ska man bära UNIQLO.
Den 28 augusti slår dörrarna upp till nya butiken i Mall of Scandinavia, hur har förberedelserna sett ut?
– Vi har som ambition att bli det största klädbolaget i världen och som en del av det vill vi såklart öppna butiker. På så sätt blir Mall of Scandinavia ett naturligt steg för oss.
Nikolina beskriver besökarna i Kungsträdgården som en mix av lokala kunder och turister. Att öppna en butik i Mall Of Scandinavia innebär en större bredd i vilka personer som får ta del av butiksupplevelsen då butiken är enkel att ta sig till både från förorten såväl som centrum.
– Det vi jobbat mycket på är hur vi kan göra Mall Of Scandinavia relevant för lokalbefolkningen, det är det som särskiljer butikerna åt. Vi har försökt rikta oss in på att ge en upplevelse som är specifik för de kundgrupper som vi ser i det området.
Upplevelsen i nya butiken ska fyllas delvis genom olika tjänster, såsom uppläggning av kläder och personlig styling, samt att flera lokala samarbeten kommer att initieras för att förhöja upplevelsen.
– Familjer är en stor del av kundgruppen på helger. För att nå dem har vi gjort ett lokalt samarbete med en app som har som syfte att utbilda barn och ungdomar i matematik på ett roligare sätt. Vi har skapat en station i butiken där barn kan underhålla sig samtidigt som familjen shoppar.
För att tilltala den yngre gruppen har bland annat konstnären Astrid Wilson skapat en konstinstallation i butiken.
Vad har ni i övrigt planerat för hösten?
– För hösten kommer det vara väldigt mycket fokus på Kungsträdgården och självklart Mall of Scandinavia. Det kommer även en hel del nya spännande saker som jag inte kan prata om än!
5 värderingar hos de anställda på UNIQLO
- Våra anställda är personer med ett startup mindset – varje butik drivs som en enhet och du har det ultimata ansvaret för din enhet!
- Branschen sover aldrig och våra kunders behov förändras på vardagsbasis, vi måste vara snabba, flexibla och reaktiva!
- Vi vill alltid att man ska sätta sig i positionen av kunden och utgå från det perspektivet när man jobbar för att inte förlora det faktum att vi driver en business för kunden.
- Vi ska utöva en business med transparens och ödmjukhet, och vi gör det på ett positivt sätt gentemot våra anställda och kunder.
- Alla inom bolaget ska se sig själva som en business owner, vare sig man är butikschef, COO eller säljare så har man ett ansvar att se det område man arbetar inom som sin egen business.