Med innovation i fokus bryter Nestlé livsmedelsbarriärer
20 Okt 2014 kl: 00:00

Med innovation i fokus bryter Nestlé livsmedelsbarriärer

Att arbeta med innovation för framtiden är en av Nestlés grundpelare. Med 29 forsknings-, utvecklings- och teknikcentrum över hela världen har Nestlé ett större forsknings- och utvecklingsnätverk än något annat matvaruföretag. En av Nestlés många innovativa medarbetare är Julia Andrén. Hon ansvarar för företagets satsning på e-handel inom livsmedel.

Berätta om din roll!
– Som Nordic eCommerce Acceleration Manager ansvarar jag för att koordinera och accelerera alla nordiska länder inom e-handel. Det nordiska teamet innehåller specialister i varje nordiskt land, jag fungerar som koordinator och stöd i deras strategiska arbete. Jag ansvarar inte för våra egna online-butiker utan arbetar mot livsmedelsbutiker på nätet. Vi pratar igenom vilka kampanjer vi ska göra med våra kunder och promotar specifika produkter via till exempel sociala medier.

”Jag har själv fått vara med och forma rollen från grunden”

På vilket sätt arbetar ni med innovation?
– E-handel i sig är innovativt och var ett spår Nestlé satsade på tidigt trots att volymerna inte var stora, de såg helt enkelt stor potential i det. I dag växer e-handeln med 30 procent varje år och kommer att fortsätta bli en större industri. Hela den satsningen med stora resurser och sättet vi får utrymme att experimentera med nya idéer andas verkligen innovation.

Hur kom du dit du är i dag?
– Jag hade en ganska intressant ingång i företaget. Under studietiden visste jag inte riktigt vad jag ville, en googling och ett telefonsamtal senare hade jag fått praktik på Nestlé och det var kärlek vid första ögonkastet. Under min praktik fick jag arbeta med ett projekt inom e-handel vilket tillslut ledde till att jag i dag är ansvarig för vår e-handel i Norden.

Vilka utvecklingsmöjligheter erbjuder Nestlé?
– Nestlé är ett stöttande företag som aldrig skulle bromsa mig i min utveckling, tvärtom! Till exempel är jag den första Nordenchefen inom eCommerce och jag har själv fått vara med och forma rollen från grunden, vilket är häftigt. Jag har gått igenom en otrolig utveckling sedan jag kom till Nestlé, stödet och utmaningarna jag har fått har gett mig en trygghet i mig själv. Det om något känns innovativt och framåtsträvande.