Vi lever i en på många sätt spritmarinerad kultur, och alkoholism är en av våra stora folksjukdomar.
Inom kulturvärlden har man under det senaste året kunnat ta del av flera självbiografiska berättelser om alkohol. I vintras kom journalisten Rebecka Åhlunds bok ”Jag som var så rolig att dricka vin med” – en drabbande rapport från ett år som nykter – och i en uppmärksammad krönika i Dagens Nyheter berättade journalisten Hanna Hellquist om sitt alkoholmissbruk. Hon har alltid skrivit självutlämnande texter, men att berätta om sitt drickande var annorlunda och länge alldeles för skamfullt. I texten skriver hon att det är omöjligt att tacka nej till ett glas vin utan att det måste förklaras, oavsett om det är i Stockholms innerstad eller på den värmländska landsbygden. Normen är att dricka, och den som står över får räkna med frågor från omgivningen. Att tvingas välja bort alkohol för resten av livet är förstås en sak – men nog har det blivit lite lättare att skippa det för en kväll i takt med att de alkoholfria alternativen blivit fler både i baren och på butikshyllorna.
Under de senaste åren har utbudet och försäljningen av alkoholfria alternativ på Systembolaget ökat. Bakom det mest sålda alkoholfria vinet står Moa Gürbüzer – en före detta familjeterapeut bosatt i Göteborg.
Moa Gürbüzer är utbildad socionom, och efter att i många år ha sett alkoholens baksida och hur barn for illa kände hon sig frustrerad. Hon ville göra något annat och något mer för att förändra vår syn på alkohol som norm.
– Först funderade jag på att börja forska, sedan på att skriva en bok. För att lyfta frågan hade jag också en tanke om att tillverka världens största flaska och låta barn med erfarenhet av missbruk få skriva sina berättelser på den, men jag insåg att det var för kortsiktigt. Det skulle kanske få lite skriverier i media, men sedan skulle det glömmas bort, säger hon.
Idéen blev i stället att försöka göra ett riktigt bra alkoholfritt alternativ som skulle göra det enklare för människor att tacka nej till alkohol och ändå känna sig inkluderade.
Det handlar inte om att jag vill förbjuda alkohol på något sätt, men jag vill att människor ska börja ställa frågan: ”Vill du ha vin med eller utan alkohol?” säger hon.
Jag vill att det ska bli lika naturligt som att man frågar om någon vill ha kaffet med eller utan mjölk. Man ska inte behöva be om ursäkt eller behöva förklara sig om man vill ha ett alkoholfritt alternativ.
För att komma igång med företaget tog Moa Gürbüzer, som inte hade någon erfarenhet av varken företagande eller vinvärlden, kontakt med Almi som hjälpte henne med kalkyler och målgruppsanalyser. Ingen investerare ville satsa några pengar, så i stället använde hon sina besparingar och lånade av familj och vänner, ja till och med från sin hårfrisörska. Hon fick vinodlare i Frankrike att producera vin åt henne, och hon kontaktade kemister och ingenjörer och hyrde in sig i en dryckesfabrik där de jobbade fram en process för att ta bort alkoholen. Familjen var skeptisk, hennes svägerska sa till exempel att hon aldrig skulle kunna tänka sig att betala för något sådant. Inte heller det första mötet med Systembolaget blev någon hit.
– De sa att jag måste ha ett varumärkestänk, och jag tänkte: Vad sjutton är det? De var väldigt trevliga, men det kändes som om de tänkte att jag var en socialtant som hade gått vilse.
Efteråt återgav hon mötet för en vän som undrade om hon inte skulle skicka sina varor till en champagneexpert som skulle kunna ge varumärket en skjuts. Hon lyssnade på hans råd och kontaktade en känd champagnekännare som hon lyckades få till ett möte med när han var i Malmö. Hon berättade om sin bakgrund och vision om att förändra alkoholkulturen och frågade om han ville sätta sitt namn på etiketten. När han efter en tid sa ja tog allt skruv och 2013 lanserade de ett avalkoholiserat bubbel.
Systembolaget blev en av Moa Gürbüzers första kunder och under de senaste åren har även restauranger och matbutiker köpt in hennes vin. Hon har dessutom övertygat ett stort sportbilsmärke att ge deras kunder en av hennes flaskor, i stället för vanligt vin- eller champagne, när de köper bil. Förra året var hennes alkoholfria vin det mest sålda på Systembolaget och hon blev utsedd till Årets kvinnliga stjärnskott i EY Entrepreneur of the year 2018.
Var entreprenörskapet något som hade lockat dig innan?
– Nej, det kom på köpet och är något som jag har fått lära mig mer om längs vägen.
Hur funkar det att kombinera ett socialt engagemang med ett vinstdrivande tänk?
– Det finns likheter mellan entreprenörskap och traditionellt socialt arbete, båda handlar om att serva någon och erbjuda lösningar på ett problem. Sociala företag befinner dig däremot ofta i ett eget hörn, men jag ville tänka annorlunda där och vara som ett vanligt företag. För att jag skulle vara någon att räkna med behövde det vara ett vinstdrivande företag, så det var ett strategiskt tänk.
Vad har varit det svåraste hittills?
– Det är att faktiskt få människor att ställa frågan ”Vill du ha vin med eller utan alkohol?”. Det är väldigt svårt att förändra attityder, det tar tid, men jag upplever att det har hänt något.
Moa Gürbüzer tre bästa entreprenörstips:
Se målet framför dig
Man behöver ha en ha en tydlig vision som man kan se framför sig och som man ständigt utmanar för att den ska kunna bli verklighet.
Ha tålamod
Att driva eget innebär mycket jobb – och det krävs uthållighet, envishet och kanske till och med lite galenskap för att fortsätta tro på sin idé även när ingen annan gör det.
Ta ansvar
Om det ska kännas meningsfullt måste man ta ett socialt ansvar och stå upp för samhällsfrågor som man tror på. Som företagare har man möjlighet att förändra saker på en mer strukturell nivå.
Namn: Moa Gürbüzer.
Ålder: 63 år.
Bor: I Göteborg.
Gör: Vd på MRG Wines som utvecklar, producerar och distribuerar alkoholfria viner.
Bakgrund: Är utbildad socionom och har arbetat som familjeterapeut i många år.