Christoffer Bjäreborn tar emot i Schibstedhuset som ligger bredvid centralstationen i Stockholm. Här huserar flera av mediekoncernens företag, bland annat Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Blocket.
– Att ha dessa starka varumärken, som alla har sin specifika profil, under samma tak är oerhört spännande. Det öppnar upp för så många möjligheter att göra massor av olika saker, vilket jag själv är ett bra exempel på, säger han.
Christoffers karriär inom Schibsted började redan 1999 då han kom in som sportreporter på Aftonbladet. Under åren har han haft flera olika roller, bland annat som nyhetschef då han också var ansvarig för den digitala omställningen av tidningen.
– För att få rull på den nya digitala organisationen behövdes många utbildningsinsatser, vilket gjorde att jag var med och återstartade Aftonbladets Online Academy. Det i sin tur ledde till att jag för nästan exakt ett år sedan fick frågan om jag ville jobba som Head of Learning and Development. Rollen liknar det jag gjort tidigare men nu jobbar jag mot alla bolag inom Schibsted Sverige, berättar Christoffer.
För att göra utbildningsdelen av verksamheten tydlig har Schibsted valt att göra den till ett koncept i form av ett Learning Lab som Christoffer ansvarar för och arbetar med att vidareutveckla. Han berättar att det i dag lutar mot fyra ben – ett mentorprogram, Learning Lectures, en utbildningskatalog och det nystartade Next Generation Advisory Board som är ett ettårigt program där de plockar ut sex personer som blir som en stödgrupp till den svenska ledningsgruppen. Gruppen får en brief om ett viktigt strategiskt case för Schibsted Sverige av ledningsgruppen som de får jobba med i drygt en månad. När den månaden har gått får de rapportera tillbaka sina rekommendationer.
– Det är ett sätt för de här personerna att knyta kontakter i huset och visa framfötterna samtidigt som ledningsgruppen får ett bredare beslutsunderlag. Det ska vara en vinst för båda parter.
Christoffer berättar att alla medarbetare kan söka till Next Generation Advisory Board. Detsamma gäller deras mentorprogram som sträcker sig över ett år där 17 mentorer, varav flera sitter i den svenska ledningsgruppen, jobbar tillsammans med lika många adepter.
– Målet är att få till ett flöde av kunskap och erfarenheter mellan de här personerna. Det finns ingen mall som är satt utan varje par får själva specificera sitt huvudsyfte med utbytet.
För att dela lärandet i huset har Schibsted något som kallas Learning Lectures där olika medarbetare har föreläsningar i matsalen. Christoffer berättar att de bland annat tagit in flera personer som skrivit för Schibsteds Future Report – en publikation som ges ut en gång om året som handlar om framtidsvisioner inom media – för att föreläsa kring sitt ämne.
– Den senaste föreläsningen var en trendspaning om vilka digitala trender som är hetast just nu. Nyligen hade vi även en föreläsning om förarlösa bilar och deras framtid. Jag ser de här föreläsningarna som ett väldigt bra sätt för folk från olika bolag att träffas och ta del av varandras kunskap, säger han och fortsätter:
– Utöver detta har vi en stor utbildningskatalog där både externa och interna kursledare undervisar i allt från ekonomi och arbetsrätt till presentationsteknik och retorik.