Arbetsmarknaden förändrar hela tiden men efter 2020 känner vi knappt igen den. Människor hela världen runt jobbar digitalt, Twitter, lik fler andra företag, har meddelat alla sina anställda att de har tillåtelse att jobba hemifrån för all framtid, och arbetsmarknaden kräver nya kompetenser. På The Launch får du veta mer om hur arbetsmarknaden förändras, hur det är att vara ny på en arbetsplats med stora möjligheter, hur viktigt det första jobbet är, vad du ska tänka på när du startar ditt Linkedin-konto och en hel del annat.
Men framför allt presenterar dem listan på årets Karriärföretag, och bjuder på presentationer av många av dessa. Klicka gärna runt och se om det är några av dessa arbetsgivare som känns lite extra intressanta för just dig! Lägg dem gärna på minnet.
Att framtiden kommer att bjuda på stora förändringar, det kan vi vara ganska säkra på. Innebär det också att det inte kommer att finnas jobb? Nej, knappast. Däremot kommer vissa specifika roller och kompetenser att minska i betydelse, eller försvinna helt. I stället tillkommer nya behov. För att möta utvecklingen behöver framtidens arbetstagare snabbare kunna ställa om till andra uppgifter eller arbetssätt och vara inställda på att behöva bygga på sin kompetens under arbetslivet. Eller helt byta spår.
Den här sajten riktar sig till dig som är i början av din karriär, eller studerar för att kunna påbörja den. Vi tror att du kommer att klara det här galant! För den som är uppvuxen med att samhället och tekniken förändras i snabb takt är förändring något naturligt. Men utvecklingen ställer förstås också krav på arbetsgivarna. Du som är ung, talangfull och driven kommer att kräva utvecklingsmöjligheter och en arbetsmiljö där du trivs och har förutsättningar att nå din fulla potential. Du kommer samtidigt vara mån om att arbetet inte hindrar dig från att förverkliga annat i livet.
Employer branding innebär att en arbetsgivare försöker skapa den där arbetsplatsen som just du vill vara på. Idag kämpar företagen nämligen inte bara med sina affärsidéer, produkt- och tjänsteutveckling, eller att nå ut på marknaden. Ett företag som vill bli framgångsrikt måste också skapa en arbetsplats som attraherar de bästa, eftersom det krävs för att förverkliga de övriga målen. Det gäller inte bara för företag, utan i allt högre grad även organisationer utan vinstintresse, men med uppdraget att leverera andra viktiga värden – såsom vår gemensamma välfärd.
När detta skrivs har coronapandemin pågått i över ett år. Vi har sett tiotusentals anställda förlora jobbet på kort tid, och företag gå i konkurs. Vi sett följt uppgivna sjuksköterskor i intensivvården, och förstått hur sårbar vår välfärd är. Vi har tvingats hålla oss hemma och ställa in semesterresor och möten med andra människor. Men vi har också sett näringslivet återhämta sig och till och med blomstra, vi har lärt oss att värdesätta hjältarna i vården och vi har skaffat oss nya digitala vanor och löst många av våra utmaningar. Och nu står vi återigen inför en situation där framgångsrika företag och verksamheter letar efter nya stjärnor att anställa!
Läs mer på The Launch
Av: Oliver Paschetto Jensin
Brand Manager Karriärföretagen