Detta är en sponsrad artikel i samarbete med Espresso House.
Att vara Coffee Shop Manager är lite som att äga ett eget Espresso House – det är du som ansvarar för att shopen är inbjudande, fräsch och att teamet fungerar. Därför är jobbet en perfekt utmaning för dig som tycker om att leda och driva projekt saker framåt. Arbetsuppgifter som schemaläggning, beställningar, resultatuppföljning, introduktion och utveckla och ha utvecklingssamtal med de anställda ingår i det dagliga arbetet. Därför gäller det även att du är en vän av ordning och har förmågan att överblicka en verksamhet och se vad som behöver göras just för stunden.
– Jag tror att jag är bra på att leda och peppa eftersom jag har ett genuint intresse för människor. Alla har olika styrkor och personligheter, det gäller att tillgodose allas behov annars stagnerar man i sin utveckling – vilket inte är bra för någon i teamet. Att se andra utvecklas ger mig en kick och är ett kvitto på att jag har lyckats som chef.
På fritiden kopplar Denitsa gärna av med yoga – eftersom jobbet kräver att man är engagerad är det viktigt att fylla på med energi när man är ledig.
– Jag ser till att ta hand om mig själv så att jag kan vara en trygg och stabil chef. Det är viktigt att man inger ett lugn och kan hålla humöret uppe även i utmanande situationer som kan dyka upp när man jobbar med service.
Är personal- och budgetansvar din grej? Sök jobb utan cv på Espresso House här!
En bra ledare är någon som tycker om att se andra växa och som inte enbart fokuserar på att själv komma framåt, menar Denitsa.
– En del chefer kan nog vara lite för fokuserade på sin egen utveckling och framgång vilket inte skulle fungera hos oss på Espresso House. Här är man en del av ett team oavsett arbetsroll. Målet är att alla ska ha kul och att de ska känna att de bidrar med något som är betydelsefullt.
Med en ny, yngre generation på väg in på arbetsmarknaden menar Denitsa att det ställs högre krav på alla arbetsroller. Generation z nöjer sig inte – de vill ha stimulans och roliga projekt hela tiden.
Denitsa menar att hon märker att chefsrollen håller på att förändras i branschen. De mjuka värdena har blivit allt viktigare – och att se varje anställds behov och utvecklingspotential.
– Jag tycker bara att det är positivt. Att få komma på nya utmaningar till mina anställda varje dag utvecklar ju även mig som chef och ledare.
På frågan om vilka egenskaper Denitsa tittar efter när hon ska anställa ny personal svarar hon att det i princip bara handlar om en sak – inställningen.
– Jag kan inte driva en sådan här stor Coffee Shop själv. Jag behöver motiverade och glada kollegor som jobbar mot samma mål. Därför är en positiv inställning och en vilja att göra bra ifrån sig ett måste oavsett arbetsroll. Att personen passar i teamet är också viktigt och då letar jag efter egenskaper som kompletterar oss andra så att vi får olika styrkor i gruppen. Det som förenar ska vara vänlighet och driv men utöver det är det bara bra om vi är olika.
Att se om någon har talang för service kan vara svårt eftersom det kan ta tid för en del att öppna sig. Denitsa menar att det är viktigt att se bortom eventuell nervositet vid en anställningsintervju för att inte riskera att missa talanger.
– På Espresso House ser vi varje mänskligt möte som en ny chans, avslutar hon.
Detta är en sponsrad artikel i samarbete med Espresso House.