I våras tog en lycklig Arish Karadaghi emot priset för Årets digitala idé på karriärgalan Universum Awards. Priset delas ut av mediehuset Schibsted, som samlar ett tjugotal bolag under sitt tak, bland annat Svd, Aftonbladet, Hitta, Blocket, Mötesplatsen och Lendo. En viktig del av Schibsteds framgångskoncept är just satsningen på entreprenörer och start-ups.
Vad innebär vinsten för dig?
– Det är en möjlighet att nå ut med vår idé och utvidga mitt nätverk. Det som bland annat lockade med tävlingen är att vinnaren får ett internship på Schibsted. Att få lära känna och utbyta erfarenheter med Schibsteds entreprenörsdrivna medarbetare ser jag väldigt mycket fram emot. Dessutom kommer jag få en inblick i hur Schibsted jobbar med investeringar, vilket kommer vara nyttigt för mig i framtiden.
Berätta om idén som fick juryn på fall?
– Idén till Corso, som är en digital plattform som kopplar ihop körkortstagare med trafiklärare, kom av att min mamma under många år velat ta körkort men aldrig riktigt haft tid eller ork att ta sig till en trafikskola varje gång efter jobbet. Att övningsköra privat räcker inte heller. Problemet är att idag finns det många som betalar svart för privatlektioner, vilket varken är säkert eller lagligt. Via Corso kommer hon kunna välja en trafiklärare på sina villkor, på tider som passar henne och till ett rimligt pris. Hon kommer också kunna följa upp hur det går under körutbildningen.
Hur har innovationsresan sett ut?
– Sedan idén till Corso föddes har jag samarbetat med min barndomsvän Meyser, som är ingenjör från KTH. Tillsammans har vi gjort research och testat idén på marknaden. Vi har haft möten med körkortstagare, körskolor, Transportstyrelsen och Näringsdepartementet, och både mötts av glada tillrop och kritiska frågor. Vi har nu kommit en bra bit på väg och söker just nu en driven utvecklare som vill hjälpa oss att ta nästa steg. Internshipet på Schibsted Growth, där koncernens tillväxtbolag finns samlade, tror jag kan ge både Corso och min karriär ytterligare en skjuts framåt.
Hur ser dina framtidsdrömmar ut?
– Målet är att bli ett globalt företag. Potentialen är stor nu när delningsekonomin är på väg att slå igenom. Jag ser stora möjligheter i Asien och Mellanöstern, som till exempel mitt forna hemland Kurdistan. Mina föräldrar flydde därifrån och jag levde mina första två år på flykt. Min familjs mod och uppfinningsrikedom har präglat mig och jag har alltid drömt om att skapa något stort som gör skillnad för människor.