Det ledande globala hygien- och skogsindustri-företaget SCA har 44 000 medarbetare, försäljning i 100 länder och en rad välkända varumärken såsom Libresse, Libero, Tork och TENA i sin produktportfölj. Anna Sävinger Åslund är personaldirektör och har bland annat talangutveckling, successionsplanering, employer branding och kulturfrågor på sin agenda.
Hur håller man ihop en så stor koncern?
– Vi har en stark och teaminriktad företagskultur baserad på våra kärnvärden samt ett tydligt ledarskap. Våra chefer är resultatdrivna och duktiga på att få medarbetarna med sig genom att inspirera och skapa engagemang. Målet är att alla medarbetare ska nå sin fulla potential och det kräver ledare som kan engagera, ge ansvar, utmana och coacha.
Vad är nyckeln till att lyckas som ledare?
– Grunden för ett framgångsrikt ledarskap är att vilja se andra lyckas. Du måste ha en vision, kunna bygga ett starkt team och vara väl förankrad i företagets värderingar. Som ledare är du en förebild. Både det du säger och det du gör har betydelse för organisationen. Det är också viktigt att skapa ett positivt och inkluderande klimat – det ska kännas roligt att gå till jobbet!
Vilka utvecklingsmöjligheter kan ni erbjuda era medarbetare?
– På SCA har du en nära dialog med din chef och tillsammans sätter ni och följer upp personliga mål, och kommer överens om hur din utvecklingsplan ska se ut. Här finns inga fasta karriärvägar, däremot en bred palett av roller och verksamhetsområden, från innovation och tillverkning av produkter till marknadsföring och försäljning. Du driver själv din karriär framåt och har stora möjligheter att utvecklas, till exempel genom att stärka din kompetens inom något område eller delta i nyckelprojekt. När du är redo för nästa steg finns många interna utvecklingsmöjligheter. På SCA kan du välja att testa olika roller och affärsområden inom organisationen och även få internationell erfarenhet genom att jobba i något av de 60 länder där vi har verksamhet.
Hur rustar ni för framtiden?
– Genom att attrahera och behålla rätt medarbetare och ta tillvara på deras drivkraft, nytänkande och kompetens. Jag blir inspirerad av att träffa våra unga talanger när jag besöker SCAs kontor och fabriker runt om i världen. De är den vitamininjektion SCA behöver för att fortsätta lyckas på en snabbrörlig och allt mer digitaliserad marknad.