Karin Armgarths tid som trainee var utvecklande, utmanande och full av höjdpunkter. Två år på tre olika kontor och avdelningar gav henne en helhetsbild av Arla, som ett europeiskt bondeägt kooperativ, men även som världens sjätte största mejeriföretag med kontor och försäljning över hela världen.
Vad lockade dig till Arlas traineeprogram?
– Jag fastnade för ambitionsnivån och det väl utarbetade programupplägget, vilket innebär att man har möjlighet till en bred och snabb kompetensutveckling. Samtidigt tilltalade den globala aspekten av programmet mig, då jag var intresserad av möjligheten till en internationell karriär. Under antagningsprocessen fastnade jag för Arlas företagskultur där man tydligt värdesätter både beteende och resultat.
Hur såg dina två år som trainee ut?
– Varje trainee har skräddarsydda rotationer efter koncernens behov och traineens målsättningar.
Jag började min tid som affärsutvecklare på huvudkontoret i Danmark inom en avdelning som ansvarar för produktion och marknadsföring av våra globala varumärken. Därefter arbetade jag som Brand Manager för yoghurtkategorin i Sverige och drev flera kommersiella projekt nära konsument och med kund. Min sista rotation gjorde jag i ett litet team ansvarigt för Arlas globala Supply Chain-utveckling. Det blev mycket resande och jag fick vara med att driva flera stora projekt inom logistik och produktion.
Vad lärde du dig under programmets gång?
– Som trainee på en ny avdelning är man ofta efterlängtad och förväntas snabbt ta ett stort ansvar. Programmet är en bra plattform för att utveckla sina kunskaper inom olika affärsområden, men även för att få en solid personlig utveckling inför sin karriär. Då vi även har ansvar att driva egna projekt utvecklas man inom bland annat projektledning, kommunikation och Stakeholder Management. Inom programmet erbjuds vi även flera utbildningar inom ledarskap samt genomgående mentorskap från någon av Arlas erfarna ledare.
Vad arbetar du med i dag?
– I dag arbetar jag med affärsutveckling inom Consumer International, Arlas affärsområde med ansvar för försäljning i alla marknader utanför EU. Våra fokusmarknader är bland annat Kina, Ryssland, Mellanöstern och Afrika och inom affärsutveckling arbetar vi med allt från marknads- och expansionsstrategier till M&A och nya partnerskap. Det är en spännande arbetsplats med mycket förändring och höga ambitioner.