Sedan Nils Hederström tog över som personaldirektör för 16 år sedan har Aller media gått från att ha 14 publikationer till över 40 titlar.
Vad är nyckeln till att ni har vuxit så starkt?
– Min filosofi är att framgången går inifrån och ut. Vi har en företagskultur där man värdesätter människor och får folk att känna engagemang. På Aller media är det inte bara yrkesskickligheten som är viktig: vårt arbete handlar om engagemang, medmänsklighet, förståelse och respekt. Vi har förståelse för att vi vid olika skeden har olika förutsättningar, ibland kan man ge 75 procent på jobbet och ibland 300. Det som kännetecknar Allers unika anda är omtanke, engagemang och lojalitet.
”Fråga dig själv hur du skulle vilja att din chef var”
Hur skiljer ni er från konkurrenterna?
– Vi har gått från att vara ett ganska anonymt lokalt företag i Helsingborg, till att bli en av de stora spelarna på printmarknaden. Vi har titlar som Allers, Hemmets Veckotidning, Se & Hör och Hänt Extra till magasin som Elle och Femina – och vi fortsätter våra förvärv och skapar nya plattformar för våra läsare hela tiden. Vi ligger inte i den digitala framkanten och har alltid låtit de stora drakarna göra misstagen. Vi fortsätter öka pappersupplagor när resten av branschen tror att det inte finns någon framtid. Vi har en stark tilltro till det vi gör och tror fortfarande att det går att sälja tidskrifter i pappersform. Där känner jag att konkurrenterna har halkat efter: tappar man tron så går det fort utför.
Hur skulle du definiera ett gott ledarskap?
– Att leda genom sina medarbetare. Målet är att förverkliga dina och företagets visioner samtidigt som medarbetarna får möjlighet att utvecklas själva. Det innebär att du måste vara ett gott föredöme genom att inspirera och lyfta fram människorna omkring dig. Generellt tycker jag att det för ofta talas om snabba lösningar när det gäller ledarskap. Jag tror att du måste känna det inifrån: det låter banalt men jag tror att om du frågar dig själv hur du skulle vilja att din egen chef var så hamnar du rätt.