Den digitala världen ger så många fler möjligheter när du ska söka jobb – men ställer också högre krav. Det krävs att man som arbetssökande är betydligt mer aktiv än tidigare om man vill maximera sina möjligheter. Följ Go Mondays tips om hur du ska gå tillväga för att lyckas digitalt, där en del saker är nödvändiga även om du inte funderar på att byta jobb just nu:
Hitta jobb bortom jobbsökarsidorna
Bortom alla jobbsökarsidor finns ett stort antal andra möjligheter för den som vill söka en ny tjänst. Ofta kan du hitta jobb på företagens egna webbplatser. Håll koll på de företag du är intresserad av och prenumerera på deras egna platsannonser. Du hittar också jobb på olika sociala medier. På LinkedIn kan du använda sökfunktionen för att filtrera på vilken typ av jobb du söker och på vilken ort. På Facebook finns många olika grupper för jobbsök, i många fall med en ort som gemensam nämnare. Det finns också många bransch- och ämnesspecifika grupper. På Twitter kan du följa hashtaggar som #nyttjobb, #ledigtjobb och #karriärtips där hittar du mängder av utannonserade jobb. Gäller samma sak Instagram? Ja! Här kan du hitta det som är mer avgränsat och kanske just därför relevant för ditt specifika område.
Bli sökbar på nätet
Men det räcker inte att leta efter ett nytt jobb – du måste också underlätta för jobbet att hitta dig. Många arbetsgivare söker efter personal på till exempel LinkedIn, innan de eventuellt annonserar. I ditt arbete med att bli sökbar och synlig utgör LinkedIn grunden. Se till att ha en stark profil: var tydlig med vad du är intresserad av och vad som gör dig unik. Beroende på bransch kan du också överväga att ha en egen webbplats. Det finns även andra kanaler där du bör vara synlig. Undersök vad som är aktuellt för just din bransch och se till att bli sökbar i rätt community!
Nätverka och ta kontakt
Det är stor skillnad på att nätverka online och att nätverka offline, men grunden är ändå densamma. Mycket handlar om att söka upp personer i organisationer som du är intresserad av, försöka lära dig så mycket som möjligt om organisationen och skapa en dialog. Om du inte är riktigt van vid att använda de här verktygen kan det kännas som en mental tröskel att ta sig över. Enda rådet att ge är: använd dem. Det är endast genom att börja känna på de här kanalerna som du också lär dig att använda dem. Efter hand kommer du att känna dig allt mer säker. Börja med att fokusera på en kanal i sociala medier där du bygger upp ett kontaktnät. Och glöm inte att det här är ett långsiktigt jobb. Du måste stärka din profil och ditt varumärke kontinuerligt, även om du inte aktivt söker jobb just nu.
Research
Många företag är idag aktiva på fler ställen än på bara deras egna hemsidor, vilket gör det så mycket lättare att göra research. Använd därför alla möjliga medel när du gör din research om företaget. På så vis lär du dig att bättre förstå företagets kultur och vad som är viktigt för just den här organisationen. Gör också en önskelista över de arbetsgivare som är mest intressanta för dig: undersök vilka företag som verkar rekrytera, vilka bolag som växer mest, vilka som haft störst omsättning, var det investeras.
Be om hjälp
Många tycker det är jobbigt att be om hjälp, men kan ta dig en lång bit på vägen i jobbsökandet. Skriv i ditt flöde eller till kontakter i ditt nätverk att du bestämt dig för att gå vidare i arbetslivet och berätta vad du är intresserad av och att du gärna tar emot tips och råd. LinkedIn är självklart i sammanhanget, men använd även mer personliga medier som Facebook och Instagram. Glöm inte – de allra flesta människor hjälper gärna till om de kan.
Vill du blir bättre på att nätverka? Missa inte Go Mondays rådgivande samtal där du får coachning anpassad efter dina behov!
Läs hela Go Mondays om hur du får ett jobb 2020 och fler guider för jobbyte här!