Ericsson har tagit ett enormt kliv framåt bland data- och IT-studenter, och gått från att rankas som den trettonde mest attraktiva arbetsgivaren till en sjätteplats. Något som enligt Anders Österlund, chef för Employer Branding i Sverige, grundar sig i att allt fler studenter har fått en djupare förståelse kring vilka Ericsson är och vad de gör.
Vad gör Ericsson till ett unikt företag?
– Vi är ett humant bolag och grymma på det vi gör. Ericsson skulle aldrig överlevt 140 år om vi inte ständigt drev utvecklingen framåt. Nu befinner vi oss på en häftig förändringsresa som går från att länge har arbetat med fysiska produkter till att arbeta mer med mjukvara. Vi lägger enorma summor på forskning vilket gör att vi kan ligga i framkant och upptäcka nya tekniker. I dag ligger mycket fokus det kommande 5G vilket skapar affärsmöjligheter och nya dörrar öppnas. Ännu mer teknik som kan möjliggöra fantasin!
”Vi måste ge dem en transparent bild”
Vad har ni gjort för att nå ut till studenter?
– Målgruppen känner till oss väl, men är osäkra på vad vi gör numera och hur vi arbetar inom Ericsson. Därför har vi lagt mycket tid på att bjuda in studenter till delaktighet – vi tar in flera hundra sommarjobbare och stora mängder studenter som gör examensjobb hos oss varje år. För ett och ett halvt år sedan startade jag UniTeam här i Sverige, som är ett ambitiöst studentambassadörsteam. Det går ut på att ett antal studenter från våra viktigaste universitet och högskolor inkluderas i vår organisation, de får sommarjobb och deltidsjobb under året. Vi tar med de på aktiviteter och mässor både i Sverige och utomlands, de träffar kunder och representerar oss på plats. De får hela bilden – på stora mässor får de småsnacket i matsalen, se ledningen stå och predika, och träffa kunderna. Det här initiativet körs snart i hela världen och tanken är att vi ska bygga upp ett community för studenter internationellt kring detta. Många företag har ambassadörer, men vi vill ta det ett steg längre.
Varför är det viktigt att nå ut?
– Om studenter ska få en förståelse för företaget måste vi ge dem en transparent bild av oss. Det är lätt att företag pratar över huvudet på studenter istället för att prata med dem. Vi vill bjuda in dem och låta dem, med egna ögon, se vad vi är och vad vi står för. Och sedan får de själva besluta om Ericsson är rätt arbetsplats för dem. Det är en win-win situation. Vi letar efter nästa generation som kan ta företaget vidare, och om studenterna gillar det vi gör, kommer de i sin tur sprida budskapet vidare. Det handlar om kommunikation och transparens. Om vi behöver folk och studenterna behöver jobb, varför inte mötas tidigt?