Så får du rekryteraren intresserad av ditt cv
10 Nov 2014 kl: 00:00

Så får du rekryteraren intresserad av ditt cv

Känns ditt cv för torftigt för tjänsten du söker? Eller känner du kanske tvärtom, att ditt cv ger bilden av en jobbhoppare? Då kan det vara dags att tänka tematiskt. Ett tematiskt cv är till skillnad från ett kronologiskt, upplagt i sammanfattande rubriker för dina olika kompetensområden. Under rubrikerna ger du sedan några exempel på anställningar och uppdrag, som verifierar den kompetensen.

Antenns online-coach Annika Högberg menar att du genom att rubriksätta din kompetens får möjligheten att lyfta in erfarenheter som inte är direkt knutna till ditt yrkesliv.

– Ofta är det svårt att på ett logiskt sätt gifta samman din kompetens med tjänsten du vill ha. För det är ju inte alltid bara den formella kompetensensen som är relevant. Det kan vara kompetens som du skaffat på fritiden, som volontär eller liknande. Kanske är du fortfarande ung och inte har hunnit samla på dig så mycket yrkeslivserfarenhet. Då kan det vara perfekt med ett tematiskt cv för att lyfta den kompetens som finns utöver formell yrkeskompetens.

Men du kan också med ett tematiskt cv hjälpa rekryteraren att sålla i din erfarenhet, om du exempelvis har haft många olika jobb.

– Ett exempel som jag själv stötte på nyligen var en kille som under hela livet varit en typisk arbetsmyra. Han hade stundtals haft flera jobb samtidigt och han hade självklart lärt sig massor. Första gången när jag såg hans kronologiska CV så kunde jag bara se en orolig själ som aldrig stannade länge på en plats. När han sorterade och kunde ordna sitt tematiska cv i fyra-fem rubriker med fakta om kompetens och så några anställningar i urval efter det, så blev det verkligen bra!

Hon betonar dock att ett cv är ett individuellt och levande dokument, som bör omarbetas för varje ny ansökan.

– Inget cv är det andra likt och behoven av att lyfta fram kompetens varierar från person till person. Det varierar till och med mellan de olika jobben som man söker. Ett cv ska lyfta fram och marknadsföra dig som yrkesperson på bästa sätt – ibland kronologiskt och ibland tematiskt. Det ska finnas ett syfte med valet av form, så mycket kan jag säga. Du får helt enkelt prova dig fram för vad som lyfter dig själv bäst i varje given situation.

Har du något tips på hur man kan tänka kring struktur?

– Lägg alltid det som är mest relevant för tjänsten först! Söker de en god ledare så listas rubriken ”Ledarskap” först. Sedan kan det vara klokt att lusläsa annonsen och bedöma i vilken ordning man lägger rubrikerna. Man ska inte underskatta behovet av att matcha innehållet i annonsen. Självklart sanningsenligt, men till din egen fördel då det är möjligt!