Sponsrad. Artikeln är gjord i samarbete med Arctic Beverage Sweden.
Efter 16 år i vinbranschen kan LiseLotte Wanre Östlund på Arctic Beverage Sweden det mesta om hur vin framställs, hur de blandas för att passa olika marknader och vilka smaker vi svenskar föredrar. Och det är inte vad många kanske tror.
– Svenskar älskar söta viner, men ingen tror att de gör det. Skulle man skicka de viner som svenskar dricker till analys, skulle det visa att vi dricker stora mängder socker. Tio gram socker per liter vin är inte ovanligt.
LiseLotte tror dock att en förändring mot mindre söta och mer sträva viner är på gång. Hon har tagit fram ett vin som innehåller mindre socker än vanligt – men desto mer smak.
– Round House Shiraz är ett sydafrikanskt vin med en balanserad strävhet, lite sälta och toner av lakritsrot som passar väldigt bra till kött. Systembolaget har börjat informera om sockerhalten, och jag tror att det kommer gå fort att styra om konsumenterna då vi svenskar är mycket hälsomedvetna.
”Svenskar älskar söta viner.”
Efter att ha jobbat inom restaurangbranschen i många år bestämde sig LiseLotte för att vidareutbilda sig till sommelier. Dock inte bara på grund av hennes passion för vin.
– Jag har absolut ett stort vinintresse, men jag brinner lika mycket för affären. Vin är ett outtömligt område, man kan aldrig bli fullärd. Det finns tusentals olika druvor, regioner omformas och nya regler tillkommer. Man måste hela tiden vara på tårna, och det är det som är så fantastiskt roligt.
Druvor som trampas av vinmakaren på tjusiga vingårdar, importörer som åker jorden runt i första klass och dricker lyxiga viner. Den romantiska och glamourösa bilden av vinvärlden är långt ifrån sanningen, enligt LiseLotte.
– Det romantiska har bytts ut mot business. Visst reser jag en del, men första klass? Nej. Oftast står jag vid diskhon i mitt arbetsrum och smakar och spottar, skriver noteringar i min bok och laborerar för att få fram rätt smak.
Men det romantiska hemmatrampade vinet direkt från gården då?
– I dag är det mesta väldigt styrt och kontrollerat. Det här med att trampa vin med svettiga fötter och förvara vinet i öppna kar där damm och insekter kan falla ner har i princip försvunnit. Hygienen är väldigt viktig i dag.
”Det romantiska har bytts ut mot business.”
Hon berättar om den långa och inramade processen med att få upp ett vin på hyllan på Systembolaget. Statliga upphandlingar med hårt specificerade offerter följs av vinprover från olika vintankar och vinmarker som skickas fram och tillbaka från producenten till importören, som tillsammans blandar ihop ett vin som passar för olika marknader.
– Systembolaget skickar ut upphandlingar fyra gånger per år, som i sin tur innehåller 60-70 offerter som efterfrågar en specifik region, druvsort, pris, volym, årgång, smakbeskrivning och så vidare. Allt är bestämt i minsta detalj. Då gäller det för mig att ta fram ett vin som svarar upp på allt det här, och som passar den svenska smaken. Round House Shiraz är resultatet av en sådan lång process.
”Generellt kan konsumenten ganska lite om vin.”
Intresset för vin har ökat lavinartat i Sverige, och många skulle nog säga att de har ganska bra koll på olika druvor och viners ursprung. Men LiseLotte håller inte med.
– Generellt kan konsumenten ganska lite om vin. Man kanske vet de vanligaste druvorna men ofta inte mer än så. Men man ska inte skämmas för det, utan i stället ta hjälp av personalen på Systembolaget. De är mycket kunniga och kan ge bra rekommendationer.
– Det bästa är att de är märkesneutrala, och vi vinimportörer får aldrig försöka påverka dem. Gör vi det är de skyldiga att rapportera det. Monopolet är vattentätt, och det är en trygghet för konsumenterna – kvaliteten och urvalet är alltid på topp.
Mer information om Round House Shiraz hittar du här.
Sponsrad. Artikeln är gjord i samarbete med Arctic Beverage Sweden.