“Vi är platsen för dig som vill vara en del av en förändring och driva företaget framåt” – VD:n på Coca-Cola European Partners i Sverige
6 Nov 2019 kl: 00:00

“Vi är platsen för dig som vill vara en del av en förändring och driva företaget framåt” – VD:n på Coca-Cola European Partners i Sverige

Ett intressant företag som var på Nova Tech & Business Leaders Summit, var Coca-Cola European Partners Sverige (CCEP). Vi lyssnade in på deras möte, en live podcast mellan två superkvinnor, Sofie Eliasson Morsink, VD, där hon intervjuades av Carolin Solskär, som nyligen utsågs till Årets IT-kvinna av Universum och initiativtagare till #metoo-rörelsen. De diskuterade hur det är att etablera mångfald på arbetsplatsen, hantera båda lokala och globala hållbarhetsfrågor och hur man förhåller sig inom innovation.

 

Coca-Cola European Partners Sverige, VD, Sofie Eliasson Morsink

Sofie inleder för att “vara innovativ, så behövs många olika människor för att kunna driva nya idéer som leder till mer arbete kring hållbarhet.”

Vi hörde Sofie förklara att mångfald på CCEP är en grundläggande faktor för en framgångsrik verksamhet. Då CCEP har “en produkt som konsumeras av alla…så måste deras team spegla alla åldrar, bakgrunder och kön.” Så är det viktigt för deras rekryteringsprocess att ge alla en chans. 

Dryckesindustrin har ofta stött på mycket kritik angående hållbarhetsfrågor, Sofie förklarar att 90 procent av de dryckerna i Coca-Colas portfölj produceras i Sverige – vilka CCEP distribuerar. Sofie påpekar att detta är något som många inte vet om. 

– Det handlar om vad du berättar. Vi som företag har inte varit bra på att berätta vad vi gör…Det är givet att vi jobbar med hållbarhet; det är grundläggande för att kunna existera om tio år. Vi är ett stort företag inom branschen och vi kan göra en skillnad…det är vårt ansvar och också något vi vill, att vara med och driva utvecklingen framåt mot en mer hållbar dryckesindustri.

Det är inte en PR-sak, det är fundamentalt

Coca-Cola är ett världsberömt varumärke som ständigt innoverar och lanserar nya produkter på den globala marknaden. På frågan om hur dryckesindustrins framtid ser ut, svarade Sofie, ”lysande…mycket konkurrens…men det håller oss i framkant”.

För att fortsätta vara en ledare i sin bransch så måste man hela tiden innovera. Sofie märker även att människor tar mer socialt ansvar.

– Människor är mer noga med vad de dricker, var det har producerats och hur

Till vänster: Carolin Solskär; Till höger: Sofie Eliasson Morsink

Carolin Solskär avslutade podcasten genom att fråga Sofie; ”om en ung person som söker jobb/letar karriärmöjligheter och vill jobba på CCEP, vad har du för råd till dem?”

”Lär känna oss”, svarade Sofie. ”Många studenter vet inte speciellt mycket om oss, var vi arbetar, hur vår arbetsmiljö ser ut…vi måste öppna dörrarna och berätta mer om vad vi gör. Det  är något vi också satsar mer och mer på.”

Du kommer att arbeta på ett ganska litet, lokalt företag med ett massivt globalt varumärke.

Erfarenhet och färdigheter är bra att ha, men det som är mest viktigt är:

– personlighet…Ett av de viktigaste kraven är att du behöver nyfikenhet, pro-aktivitet; du bör vilja vara en del av en förändring och driva företaget framåt.

Sofie tillägger att det som är absolut viktigast när du söker ett jobb hos CCEP, vilket vi från Shortcut fann var mycket kloka ord,

– är att du går med din magkänsla…du tillbringar så mycket tid på jobbet…fråga dig själv, är det här mitt andra hem? Gör det för dig själv – ingen annan, eftersom jag är övertygad att du kommer kunna göra ditt jobb så mycket bättre då.

För att lyssna på hela podden med värdefulla tips till dig som vill veta hur man gör karriär inom Coca-Cola European Partners – klicka här!