Trots att dropshipping fortsätter att växa i popularitet bland e-handlare på framförallt den skandinaviska marknaden (Sverige, Danmark och Norge) finns det fortfarande marknadsandelar att vinna för den som är entreprenöriell och som vill sälja på internet med både litet startkapital och till låg risk.
Men hur funkar dropshipping för Sverige?
I det här inlägget reder vi ut begreppet dropshipping, vad du ska tänka på för att lyckas och hur du på egen hand kan börja sälja på nätet med litet eller inget startkapital.
Så fungerar dropshipping
Dropshipping är ett samarbete mellan återförsäljare och leverantörer där återförsäljaren endast ansvarar för själva försäljningen av leverantörens produkter. Till skillnad från vanlig distanshandel behöver inte återförsäljaren köpa in, lagerhålla och leverera produkten ut mot kund.
Istället ansvarar leverantören för att en beställd produkt levereras direkt till återförsäljarens kund i enlighet med vad som överenskommits. I vanliga fall sköter även leverantören reklamationsärenden och kundtjänst.
Så här fungerar det:
- Återförsäljaren och leverantören ingår ett samarbete för dropshipping. (Detta sker vanligen via en marknadsplats eller plattform där priser, villkor, ledtider etc. redan är överenskomna mellan leverantörer och återförsäljare.)
- Återförsäljaren ansvarar för att marknadsföring och försäljning av ett urval av artiklar i leverantörens sortiment. (Själva försäljningen sker i återförsäljarens webbutik.)
- Kunden genomför sitt köp på vanligt vis. När de checkar ut och betalar för en varukorg i återförsäljarens webbutik får de precis som vanligt en orderbekräftelse och kvitto på köpet.
- Beställningen skickas nu vidare till leverantören som säkerställer att leveransen av beställda produkter sker till kunden enligt avtal.
- Återförsäljaren behåller en del av profiten (vanligen leverantörens pris minus det pris de själva satt för sina kunder. I vissa fall förekommer dock även provisionsbaserade prismodeller där priset mot kund redan är satt av leverantören i fråga och där återförsäljaren erhåller ett procentsats av priset i förtjänst)
Vad är fördelarna och finns det några nackdelar?
Det finns förstås flera fördelar med dropshipping:
- Riskfritt: du kan testa dina produkter på en marknad utan att behöva förlora pengar om produkterna visar sig sälja dåligt.
- Dynamiskt: Du kan snabbt byta ut artiklar i din webshop, lägga till eller fasa in nya produkter.
- Strategiskt: Artiklar som bevisligen säljer bra kan du alltså köpa in på vanligt vis och sälja för att öka lönsamheten per såld artikel.
- Effektivt: Du behöver endast fokusera på att marknadsföring och försäljning av dina produkter. Affärsmodellen passar typiskt enskilda entreprenörer som på egen hand klarar av att driva verksamheten. (Kostnad för administration, logistik, kundtjänst är minimal).
Nackdelar med dropshipping:
-
- Lägre marginaler: Du får inte samma marginal per såld vara som vid normal distanshandel.
- Du är inte ensam: Det är svårare att hitta unika artiklar för dropshipping än vid normal distanshandel. (Dropshipping från exempelvis AliExpress innebär att dina konkurrenter snabbt kan sälja samma varor som du).
- Ledtider: Det är inte ovanligt att denna typ av artiklar tillverkade i Asien vilket kan resultera i långa ledtider.
- Kontroll: Genom att begränsa ansvaret i logistikkedjan får du sämre kontroll. Om dina leverantörer missköter överenskommet åtagande mot dina kunder har du små möjligheter till att åtgärda eventuella brister i logistikkedjan.
Hur hittar jag leverantörer?
Det enklaste sättet att hitta leverantörer som du kan samarbeta med är via en marknadsplats för dropshipping. Det finns flera tjänster som förmedlar produkter mellan leverantörer och återförsäljare varav de flesta är uppsatta på ungefär samma vis. Så här fungerar en marknadsplats för dropshipping:
- Leverantörer ansluter sig till portalen. (I vissa fall betalar de en fast eller rörlig kostnad för detta). De laddar upp produktinformation för de artiklar de vill sälja. (Produktbilder, dimensioner, material etc.). Vanligen sätter de även ett fast pris på produkten.
- Återförsäljare registrerar sig som användare för marknadsplatsen. (I vissa fall kan det vara förenat med en kostnad. Marknadsplatsen är enbart avsedd för återförsäljare och leverantörer men inte för konsumenter). Som registrerad användare får återförsäljaren tillgång till alla leverantörers sortiment.
- Återförsäljaren väljer ut de artiklar de vill sälja. Därefter laddar de upp produkterna i sin egna webshop.
- Återförsäljaren bestämmer och sätter sitt utpris (i vissa fall behövs ytterligare information om produkten vilket återförsäljaren i sådana fall lägger till eller ändrar från den ursprungliga produktinformationen.)
- När en kund till återförsäljaren beställer en produkt så skickas beställningen till leverantören som säkerställer att leveransen sker enligt marknadsplatsens bestämmelser eller villkor.
Fördelar med att använda en marknadsplats för dropshipping:
- Snabbt och enkelt: Du behöver inte förhandla om olika villkor, ledtider, priser eller annat. Marknadsplatsen är garant för att alla leverantörer som är anslutna till tjänsten uppfyller de villkor som bestämts.
- Stort utbud av artiklar: De största marknadsplatserna för dropshipping har hundratusentals produkter du kan välja av. Du behöver inte resa runt på mässor för att hitta produkter. Istället får tillgång till ett enormt utbud på ett och samma ställe.
- Pris: Många artiklar som finns tillgängliga via marknadsplatser för dropshipping är producerade i Asien och kännetecknas av lågt pris. Som användare av en marknadsplats kan du dessutom enkelt jämföra priser för likartade produkter från olika leverantörer och välja den produkt och pris som passar dig bäst.
- Gratis: Det finns marknadsplatser som ger återförsäljare möjlighet att använda plattformen gratis. Vanligen förekommer vissa begränsningar för gratisanvändare men det är utmärkt alternativ för den som vill testa sin affärsidé.
Marknadsplatser för dropshipping
Nu undrar du kanske över vilken marknadsplats du bör välja för att komma igång med dropshipping? Det finns en handfull internationellt välkända plattformar att välja av. Tjänsterna har dock olika för- och nackdelar som hänger samman med hur din affärsmodell ser ut?.
Några frågor som är avgörande vid val av plattform är: Vilken geografisk marknad du vill sälja på? Inom vilken nisch? Vilken e-handelsplattform du använder för din webshop? Några internationellt stora och väletablerade företag och tjänster för dropshipping är: SalesHoo, Doba, Oberlo, AliExpress, BigBuy, Droshi mfl.
För den svenska marknaden är dock valmöjligheterna inte lika stora. De mest populära tjänsterna för Sverige är troligtvis: Oberlo, Alidropship och Droshi.
Oberlo
Kan användas av återförsäljare gratis (upp till 50 ordrar). Oberlo är en plugin för Shopify som ger dig tillgång till ett enormt utbud av produkter för dropshipping: Oberlo ger dig som användare förutom tillgång till produkter från samma leverantörer som AliExpress, även tillgång till en hel del Europeiska leverantörer. Oberlo är ett bra alternativ för Sverige och förmodligen den tjänst som anses vara mest populär på den skandinaviska marknaden. En nackdel med Oberlo är att tjänsten endast är kompatibel med Shopifys e-handelsplattform.
AliDropship – AliExpress
AliDropships marknadsplats ger återförsäljare tillgång till produkter som kan dropshippas från AliExpress leverantörer. Till skillnad från Oberlo kan du använda den här tjänsten med betydligt fler e-handelsplattformar utöver Shopify. (AliDropship tillhandahåller även en egen e-handelsplattform.)
En nackdel med AliDropship är att du inte kan använda tjänsten gratis. För att anslta dig till AliDropships marknadsplats så behöver du betala en engångsavgift. AliDropship har dessutom inte samma utbud av produkter från Europeiska leverantörer som Oberlo.
Droshi
Droshi är en svensk startup som försöker slå sig sin in på marknaden för dropshipping genom att ge användare tillgång till ett större utbud av Europeiska leverantörer. En nackdel med Droshi är att tjänsten är relativt ny och att de fortfarande befinner sig i en uppstartsfas. Oberlo och AliDropship är båda stabila och internationellt erkända tjänster för dropshipping.
Droshi är kompatibelt med Shopify och WooCommerce och kan vara ett intressant alternativ att överväga för den som vill testa dropshipping och som byggt sin webshop med antingen WooCommerce eller Shopifys plattformar.
På Webshopsguiden.se kan du läsa mer om dropshipping för Sverige och ta del av tips från entreprenörer med lång erfarenhet av både e-handel och supply chain management.