”Det är bättre att testa och misslyckas – än att inte testa alls”

Foto: Kristofer Hedlund
15 april

Ny teknik, nya idéer – och stark laganda. Christine Lööb och Anna Zlatkovic berättar om livet på Schibsted – där entreprenörsandan håller samma tempo som nyhetsdesken.

Christine Lööb är Head of Customer Experience på Aftonbladet medan Anna Zlatkovic delvis har rollen HR Business Partner för  koncernens Product & Tech-organisation. Trots vitt skilda yrkesområden är de eniga om vad som utmärker Schibsted: Entreprenörskap, samarbete och tempo.

Hur skulle ni beskriva kulturen?

Anna: Christian Schibsted grundade Aftenposten vid sidan av sitt egentliga jobb på ett tryckeri. Denna entreprenöriella anda lever kvar och präglar hela organisationen. Vi har gemensam syn på ledar- och medarbetarskap; vi som jobbar här är inga ”lone stars”, utan vägen till framgång är genom samarbete och att stötta varandra. Oavsett om du är journalist, utvecklare eller arbetar i en stödfunktion, så har du frihet och får möjlighet att driva utveckling tillsammans med kreativa människor.

Christine: Det skapar också en anda av att det är bättre att testa och misslyckas – än att inte testa alls. Det är när alla kompetenser och  personligheter möts som magin händer. Det faktum att det är en mediekoncern gör ju också att det är ett härligt tempo och det betyder att hela organisationen måste hålla jämna steg. Det är helt enkelt bra drag!

Vad gör ni egentligen om dagarna?

Christine: Jag och mitt team arbetar med insikter och förståelse för våra kunder, och därigenom utveckla en bättre produkt, effektivare kommunikation och starkare lojalitet utifrån kundens perspektiv. Vi driver många tvärfunktionella projekt i syfte att förbättra kundupplevelsen. Just nu sitter vi till exempel med en migrering där vi ska förbättra vår kundkommunikation med ett nytt marketing automation-verktyg.

Anna: Jag supportar våra chefer som arbetar inom områdena Product & Tech och Enterprise Tech, med drygt 450 specialister inom allt från mjukvara och produktplattformar till UX. Det betyder att jag gör allt från att strategiskt driva HR-frågor i ledningsgrupper till att jobba taktiskt  operativt för att säkra att vi har den kompetens som krävs.

Vad får Schibsted att sticka ut?

Anna: Förutom att vi arbetar med välkända varumärken, så händer det många saker. Nästan varje fredag har vi exempelvis Schibsted Talks där interna hjältar delar med sig av erfarenheter och inspiration till sina kollegor. Inom Schibsted Life ryms en massa hälsofrämjande initiativ såsom löpning, yoga, Schibsted-kören och inspirerande föreläsningar. Vi värnar om work-life-balance och det går ofta att arbeta på distans vid behov.

Christine: Jag tror alla de här initiativen är biprodukter av vår kultur. Du lär ju känna människor på ett annat sätt när ni till exempel tränar ihop. Och för att trivas och lyckas på Schibsted så behöver du gilla att samarbeta med andra.

Lina Nilsson
Publicerad 15 april

Artiklar

Se alla artiklar
Spara artikel
”Bravida är bra på att lyssna in medarbetarnas önskemål”
Spara artikel
”Jag har lärt mig ofantligt mycket sedan jag började här”
2018-12-12

”Jag har lärt mig ofantligt mycket sedan jag började här”

Spara artikel
”Det är meningsfullt att arbeta inom det offentliga”
2018-12-06

”Det är meningsfullt att arbeta inom det offentliga”

Spara artikel
”Vi har kombinerat startupens kultur med den stora spelarens styrka”
2019-03-18

”Vi har kombinerat startupens kultur med den stora spelarens styrka”

Spara artikel
”Här anställs du för din personlighet”
2018-11-08

”Här anställs du för din personlighet”

Spara artikel
Essity sätter hygien och hälsa på den globala agendan
2018-11-07

Essity sätter hygien och hälsa på den globala agendan

Spara artikel
Engagemang och fokus på utveckling präglar LRF Konsult
2018-11-08

Engagemang och fokus på utveckling präglar LRF Konsult