Det började tekniskt på Danones fabrik på Österlen, där bland annat ProViva och Danonino produceras. Lina jobbade där med effektiviseringsarbete i produktionen, i hennes nuvarande roll är det marknadsföring som gäller. Lina tycker att den tvärvetenskapliga prägeln på programmet är väldigt positiv.
Vad lockade dig till Danone?
– Danone är ett spännande globalt företag med en entreprenöriell anda. Jag har varit intresserad av livsmedelsbranschen och hälsa länge och Danones vision är ”Hälsa genom mat”, vilket tilltalar mig väldigt mycket.
Berätta om traineeprogrammet!
– Traineeprogrammet var inte detaljplanerat från början utan jag har fått vara med och sätta ramarna för det tillsammans med mina handledare. Jag har verkligen lärt mig att det går att påverka sin karriär under min tid här. Berättar du vad du vill och jobbar för det är det mesta möjligt. Jag startade i produktionen och fick sedan jobba med Supply Chain på fabriken för att jag sa att jag ville prova det. Nu är jag på marknadsavdelningen på huvudkontoret i Solna som Brand Manager för Danonino i Sverige. Att jobba på olika avdelningar har varit roligt och lärorikt och jag har skapat ett värdefullt nätverk som jag använder dagligen.
Var det som du förväntade dig?
– Jag förväntade främst att få jobba på olika avdelningar och lära mig mycket och det har jag absolut fått göra. Första dagen på fabriken var väldigt spännande och det kändes verkligen som att komma
direkt ut i verkligheten. Många av fabrikens anställda har jobbat i många år och besitter stor kunskap som jag fick ta del av, att lära sig om produkterna från grunden var en nyttig start.
Vad har varit roligast hittills?
– Det är en utmaning att tillvarata all kunskap, men möjligheten att lära sig så mycket inom många områden är otroligt kul. Flexibiliteten på programmet är superbra! Jag har bra handledare som stöttar mig och ger mig mycket eget ansvar, jag har utvecklats mycket hittills och ser fram emot resterande delen av det sista året som trainee.