Roken Cilgin, 35, har arbetat med strategisk kommunikation i många år, men bemannings- och utbildningsbranschen är ny för henne. I sitt nya jobb som kommunikationschef på Lernia känner hon att hon har hittat rätt. Sedan en månad tillbaka arbetar hon med interna och externa kommunikationsstrategier inom ett företag som riktar sig brett mot målgrupper inom utbildning, bemanning och omställning.
Vad tycker du bäst om med ditt nya jobb?
– Det som tilltalar mig mest är att Lernias verksamhet har stor betydelse för den enskilda individen. Det kan handla om att vi hjälper dem till nytt jobb, vidareutbildning eller hjälp vid en uppsägning. Samtidigt är vi verksamma på en kommersiell marknad med hård konkurrens av både bemannings- och utbildningsbolag. Det gör att vi hela tiden måste utvecklas och vara det bättre alternativet för kunder och individer. Det är spännande och utmanande.
Varför passar du i en chefsroll?
– Det har aldrig varit uttalat att jag vill bli chef, däremot vill jag vara med och utveckla och driva frågor. Det får man en chans att göra i en chefsposition. Titeln spelar ingen större roll för mig, men chefskapet är ett viktigt verktyg för att kunna påverka. Jag har fått ett definierat uppdrag, som jag får utföra på det sätt som jag själv tycker är det bästa. Det är ett upplägg som passar mig bra.
Hur ska en bra chef vara?
– En bra chef ska vara tydlig med vilken riktning företaget är på väg åt och vilka mål och förväntningar som finns. Jag vill inspirera mina kollegor och visualisera vart vi ska någonstans. Jag vill ge dem ett mål att arbeta mot, men också mycket egen frihet. Det gäller att skapa en miljö där det finns stora möjligheter att påverka.
Har du några tips till andra unga chefer?
– Jag tycker att man ska våga satsa på ett chefsjobb. Det är med sådana utmaningar som du utvecklas. Våga be om råd, fråga andra chefer hur de resonerar och agerar i olika situationer.