Meny

Vardagen en framgångssaga för Region Västmanland

Vardagen en framgångssaga för Region Västmanland
01 oktober 2018

Region Västmanland har över 7 000 medarbetare med fler än 350 olika yrkesroller. För att bekräfta att de gör skillnad lyfter employer branding-teamet medarbetarnas egna berättelser – ett spännande arbete som har engagerat och gett effekt.

Hösten 2014 fick Region Västmanland uppdraget att göra ett värdegrundsarbete för att klara kompetensförsörjningen på sikt. En analys visade bland annat att det fanns en stolthet bland medarbetarna – men att inte syntes utåt. Där och då började en ny resa och ett employer branding-arbete. Bakom framgången står Carina N Strömstedt, HR-strateg inom HR-staben, Jonas Wallin, kommunikatör, Carina Hallström, chef för HR-stöd och Elin Brozén, chef på kommunikationsenheten.

– Det har varit en resa i medvetandegörande. Allt fler arbetsgivare inser vikten av att lyfta medarbetarna i organisationen och vinsten det medför. För den som är arbetsökande handlar det om att vilja vara i en kontext där man uppskattas som medarbetare, säger Carina N Strömstedt.

Skapat en snöbollseffekt

Employer branding-arbetet är ett nära samarbete mellan HR och kommunikationsavdelningen. En stark framgångsfaktor är att man har tagit fram medarbetarnas berättelser och belyst dem i bland annat sociala medier. Genom Instagram och Facebook har personalen gett en inblick i hur deras vardag kan se ut – och därmed gett en mer ärlig och personlig bild till de som vill söka sig arbetsplatsen.

– I början var det lite trögt men nu är verksamheterna aktiva. Det blir en snöbollseffekt – nu vill många synas ute på sociala medier och på stans bussar och torg, säger Carina Hallström.

– Vi har gått från att prata om organisationen till att berätta vad som är unikt i varje verksamhet. Det är stor skillnad på om man jobbar som busschaufför, inom vården eller på museum, säger Elin Brozén.

På Region Västmanlands kommunikationsavdelning mäter man effekten av hur satsningarna fungerar. Succén är tydlig och trafiken till deras webbar ökar.

– Med mindre medel har vi fått mer effekt. Sedan vi lanserade det nya konceptet och förändrade mediemixen vid årsskiftet 2015/2016 har vi visat positiva siffror. Vi får fler ansökningar och de som söker stämmer i högre grad med det vi efterfrågar samtidigt som vi har kunnat kapa i kostnaderna, säger Jonas Wallin.

Hålla i och hålla ut

En av de stora utmaningarna i employer branding-arbetet är att hela tiden vara innovativa samtidigt som man måste ha tålamod, menar Carina N Strömstedt, som blivit nominerad till Årets employer branding-manager.

– Det handlar om att hålla i och hålla ut. Allt vi gör ska hänga ihop, vi ska ta fram det som är äkta och positivt och att styra det åt rätt håll. Men också att förstå den nya generationen. Organisationen får aldrig stå stilla utan måste förändras över tid.

Carina N Strömstedt berättar att hon också arbetar med att skapa delaktighet och involvering genom olika aktiviteter för regionens chefer.

– Många är nyfikna och ser att det inte är något tillfälligt vi har hittat på och cheferna i organisationen ser fördelarna och uppskattar att vi arbetar med employer branding.

Eva Rydinger
Publicerad 01 oktober 2018

Fler Number One-artiklar

Nominerade
Spara artikel
Innovation och en hjälpsam kultur är Samsungs kärna
Spara artikel
Essity bjuder in  framtidens medarbetare
2018-10-01

Essity bjuder in framtidens medarbetare

Spara artikel
Engagemang bidrar till arbetsglädje på ICA Banken
2018-10-01

Engagemang bidrar till arbetsglädje på ICA Banken

Spara artikel
Hjärtat i Midroc är företagskulturen
2018-10-01

Hjärtat i Midroc är företagskulturen

Spara artikel
Så skapar JENSEN nöjda medarbetare
2018-11-21

Så skapar JENSEN nöjda medarbetare

Spara artikel
Medarbetarna är delaktiga  på Umeå kommun
2018-10-01

Medarbetarna är delaktiga på Umeå kommun

Spara artikel
”Boliden har stor betydelse för samhällsutvecklingen”
2018-10-01

”Boliden har stor betydelse för samhällsutvecklingen”