Meny

Uppsala kommun sticker ut med sitt engagemang

Uppsala kommun sticker ut med sitt engagemang
01 oktober 2018

Uppsala kommun har gjort en stor förändringsresa – och det med besked. Ett nytt, tätt samarbete inom organisationen har lett till att de blivit mer attraktiva som arbetsgivare. Stadsdirektören Joachim Danielsson berättar stolt om satsningen.

Det är flera saker som gör oss unika. För det första är Uppsala en av Sveriges finaste städer, inleder Joachim Danielsson, stadsdirektör i kommunen sedan fem år tillbaka. Med 13 000 heltidsanställda är Uppsala kommun en av Sveriges största organisationer, och som arbetsgivare rymmer de hundratals yrkesgrupper.

– Uppsala kommun sticker ut med sitt engagemang för staden, som sträcker sig över blockgränserna. Bakom den spänstiga politiska diskussionen finns en samsyn kring de stora, viktiga utvecklingsfrågorna. Det gör det väldigt roligt att jobba här, säger Joachim.

Prisbelönt förändringsarbete

När Joachim började på Uppsala kommun fick han i uppdrag att dels öka den politiska genomslagskraften, dels skapa en stabil ekonomisk tillväxt.

– Det fanns en stark förhandlingskultur där var och en arbetade för sig, och det var svårt att få igenom förslag. Kommunen har därför genomfört ett stort förändringsarbete med ett tätare samarbete på alla plan – något som nu ger tydligare resultat.

Ett bevis på det lyckade arbetet är priset Årets tillväxtkommun 2018, som Uppsala kommun tilldelades i år. Priset går nämligen till den kommun som uppvisat en tillväxt och utveckling utöver det vanliga. Att ha ordning och reda på såväl ekonomi som samarbeten är ett måste för att vara en attraktiv arbetsgivare, menar Joachim. Men det kräver också en kulturförändring.

– Genom att göra medarbetarna mer delaktiga i arbetet att stärka oss som arbetsgivare har vi fått in mer nytänkande och positiv respons, säger Joachim.

Mer delaktighet

Ett tydligt exempel på det är Facebooksidan ”Vi är Uppsala kommun”, där anställda lyfts och hyllas. Initiativet är viktigt för att stärka både medarbetarna och Uppsala kommuns arbetsgivarvarumärke.

– Vi märker ett tydligt ökat intresse för Uppsala kommun när vi rekryterar nu jämfört med för fem år sedan. Nomineringen till Årets kommun inom employer branding bekräftar även den bilden.

– Det gjorde mig väldigt glad. Vi arbetar ständigt med att utveckla organisationen, engagera våra medarbetare och samla oss kring en gemensam samsyn. Under tiden har vi också återfunnit vår värdegrund som vilar på tre grundpelare: att arbeta tillsammans, att välkomna nyskapande och att göra skillnad.

Aktivitetsbaserat i nytt stadshus

Nyskapande finns det gott om i Uppsala kommun och det innefattar allt från digitaliseringsprocesser till samarbeten med näringslivet eller stadens två universitet. Under våren år 2021 ska dessutom ett nytt stadshus stå klart, med plats för 1 800 medarbetare som ska jobba aktivitetsbaserat. Det görs redan i dag i viss utsträckning.

– Här i Uppsala finns det ett fantastiskt bra drag, med en gemensam ambition om tillväxt – att förflytta Uppsala. Jag som gärna jobbar luststyrt tycker det är väldigt roligt att få vara med på den resan.

Klara Stefansson
Publicerad 01 oktober 2018

Fler Number One-artiklar

Årets Student
Spara artikel
Hamza Mostafa – Årets Mångfaldsinspiratör
Spara artikel
Ebtisam Mohammedsalih – Årets IT-tjej
2019-03-22

Ebtisam Mohammedsalih – Årets IT-tjej

Spara artikel
Samarbete utvecklar medarbetarna på Folksam
2018-11-21

Samarbete utvecklar medarbetarna på Folksam

Spara artikel
Saab verkar för en tryggare värld
2018-10-01

Saab verkar för en tryggare värld

Spara artikel
WSP är med och utvecklar framtidens samhälle
2018-10-01

WSP är med och utvecklar framtidens samhälle

Spara artikel
Så skapar JENSEN nöjda medarbetare
2018-11-21

Så skapar JENSEN nöjda medarbetare

Spara artikel
Accenture går från ord till handling
2018-10-01

Accenture går från ord till handling