Meny

TRR öppnar dörrar till framtidens arbetsliv

TRR öppnar dörrar till framtidens arbetsliv
03 december 2018

En innovationskultur som präglas av proaktivitet. För att kunna fortsätta göra skillnad på den svenska arbetsmarknaden ligger TRR alltid steget före. Företagets vd Lennart Hedström berättar mer om visionen.

För två år sedan lämnade Lennart Hedström en lång karriär inom HR bakom sig för att bli vd på TRR. TRR är en av Sveriges äldsta trygghetsorganisationer som varje år hjälper runt 15 000 uppsagda privata tjänstemän att hitta nya lösningar.

– För mig var det en möjlighet att tillämpa mina erfarenheter och lärdomar från 30 års arbete inom HR och praktisera det i ett eget ledarskap som vd. Det är stimulerande att få verka i en organisation som gör skillnad för så många människor och hjälper dem vidare på den svenska arbetsmarknaden.

En ny vision

Sedan Lennart tillträdde som vd har han fokuserat på att göra TRR känt även hos de som aldrig har haft anledning att nyttja organisationens tjänster. I
nuläget omfattas cirka 35 000 företag och hela 950 000 tjänstemän av TRR:s avtal, men oftast är det bara de som blir av med jobbet som kommer i kontakt med organisationen. Lennart vill att TRR ska ta en större plats på den svenska arbetsmarknaden genom att sprida kunskap om nyttan av att faktiskt byta jobb.

– Många som har en lång anställningstid invaggas ofta i en falsk trygghet att de sitter säkert, men världen ser inte ut så längre. Därför tror jag på den goda rörligheten och att man själv tar ansvar för sin egen anställningsbarhet – och på så sätt driver sin egen utveckling.

I en del av den förändringsresa TRR är mitt uppe i, som handlar om att vara mer proaktiva och möta sina kunder i ett tidigare skede, har organisationen även satt en ny vision: ”Vi öppnar dörrar till framtidens arbetsliv”.

– Vi arbetar mycket med att utbilda ledarna och de fackliga representanterna ute hos våra kunder, samtidigt som vi också hjälper medarbetarna på företagen att reflektera över hur de ser på sin framtid.

Den interna bilden

Lennart förklarar att TRR inte har en specifik employer branding-strategi, istället har den uppmärksamhet som de har fått de senaste åren kommit naturligt på grund av den förändring som organisationen genomgår. Enligt honom är varumärkesbyggandet något som sker mestadels internt.

– Redan när jag jobbade på Telia i början av 90-talet insåg jag vikten av att det man kommunicerar externt måste överensstämma med den interna bilden av företaget. Man måste skapa en äkthet i sitt sätt att vara som arbetsgivare för att bli trovärdig i sin kommunikation.

En experimentverkstad

TRR jobbar aktivt med att förändra ledarskapet inom organisationen för att på så sätt få mer av en innovationskultur där medarbetarna får stort eget ansvar. Bland annat är de i färd med att starta TRR lab i syfte att skapa en experimentverkstad där de kan utveckla nya metoder, tjänster och verktyg.

– Där kan vi prova nya idéer för att se om de flyger innan vi implementerar dem i organisationen. Tanken är att det ska bjuda in till att vi nyttjar varje medarbetares innovationskraft på ett helt annat sätt.

Sara Schedin
Publicerad 03 december 2018

Fler Number One-artiklar

Vinnare
Spara artikel
Hållbara bostäder – en självklarhet för JM
Spara artikel
Var med och gör Sverige närmare tillsammans med Trafikverket
2018-12-03

Var med och gör Sverige närmare tillsammans med Trafikverket

Spara artikel
E.ON lägger energi på att bli 100 procent förnybara
2018-12-03

E.ON lägger energi på att bli 100 procent förnybara

Spara artikel
AkzoNobel färglägger människors vardag
2018-12-03

AkzoNobel färglägger människors vardag

Spara artikel
Långsiktighet i fokus när Stockholms stad växer
2018-12-03

Långsiktighet i fokus när Stockholms stad växer

Spara artikel
Karolinska Universitetssjukhuset  leder utvecklingen
2018-12-03

Karolinska Universitetssjukhuset leder utvecklingen

Spara artikel
Dahl bygger på relationer  och nätverk
2018-12-03

Dahl bygger på relationer och nätverk