Meny

Trafikverket lockar nya medarbetare

Trafikverket lockar nya medarbetare
01 oktober 2018

En nationell storsatsning på transportsystemet innebär att Trafikverket behöver anställa 3 000 medarbetare. Samtidigt ser Emil Adén och hans kollegor över arbetsgivarvarumärket för att ytterligare stärka Trafikverket som en attraktiv arbetsgivare.

Emil Adén tillträdde som Employer Branding Manager på Trafikverket i april 2018. Han har rivstartat frågorna kring arbetsgivarprofilering med en tydlig förankring i ledningen. Det är en av anledningarna till nomineringen Årets employer branding manager 2019.

– Jag är drivande i många olika sammanhang – och är strukturerad – jag försöker alltid ha en klar riktning när jag gör saker och ting. Jag är ny på Trafikverket och började med att besöka olika kontor för att skapa en förståelse för verksamheten och bygga ett nätverk som jag sedan kan jobba utifrån, säger Emil och fortsätter:

– Det är häftigt att vara en del av Trafikverket med visionen att alla ska komma fram smidigt, grönt och tryggt. Det är tack vare att Trafikverket finns som jag enkelt tar mig till olika platser: åka bil till släkten i Skåne, ta tåget till kompisar i Göteborg och flyget till Köpenhamn. Trafikverket gör helt enkelt Sverige närmare.

Rekryterar nya medarbetare

Den 31 maj fattade regeringen beslut om en nationell plan 2018–2029 mot ett mer modernt och hållbart transportsystem. Till exempel ska järnvägen rustas upp, moderniseras och byggas ut och det innebär att Trafikverket och hela anläggningsbranschen för väg och järnväg behöver nyanställa.

– Vi står inför en häftig utmaning. Den nya nationella planen innebär väldigt mycket mer jobb än tidigare. Vi har fått en utökad investeringsbudget och för att vi ska kunna genomföra den behöver Trafikverket på tre års sikt rekrytera runt 3 000 nya medarbetare. Att få vara med och stöpa om bilden av Trafikverket i detta läge är oerhört spännande.

Arbetsgivarvarumärket i fokus

Just nu håller Emil på att sätta ihop ett team som kommer att se över hur Trafikverket jobbar med arbetsgivarprofileringen ur en strategisk synvinkel. Den nya profilen tas fram i nära samarbete med kommunikationsavdelningen. Det handlar både om den interna förankringen och hur man fångar intresset för Trafikverket som arbetsgivare hos både nya och mer erfarna medarbetare.

– Vi ser över hela arbetsgivarvarumärket och det är oerhört stimulerande. Trafikverket ska inte bara rekrytera nya medarbetare de närmaste åren, vi ska även se till att behålla de drygt 7 000 som vi redan har, och det gäller att ha en tydlig bild av hur vi gör det på bästa sätt.

Respekt för medarbetaren

För Trafikverket är det viktigt att medarbetarna känner trivsel, engagemang och att alla får möjlighet till en bra balans mellan arbete, familj och fritid.

– Det handlar om att medarbetarna får goda möjligheter till kompetensutveckling, friskvård och flexibla arbetstider. För mig är det direkt knutet till arbetsglädje, det finns ett tänk att du ska kunna vara ditt hela jag hela tiden, och när det funkar så mår vi bra. Jag gillar den inställningen, avslutar Emil.

Tina Lindström Carlsson
Publicerad 01 oktober 2018

Fler Number One-artiklar

Årets Student
Spara artikel
Ayman Fares – Årets Samhällsinnovatör
Spara artikel
Hamza Mostafa – Årets Mångfaldsinspiratör
2019-03-22

Hamza Mostafa – Årets Mångfaldsinspiratör

Spara artikel
Scandic Hotels satsar allt på den interna kulturen
2018-10-01

Scandic Hotels satsar allt på den interna kulturen

Spara artikel
Oscar Sundström – Årets Mäklarstudent
2019-03-22

Oscar Sundström – Årets Mäklarstudent

Spara artikel
Långsiktiga kundrelationer väger tungt på Sogeti
2018-11-21

Långsiktiga kundrelationer väger tungt på Sogeti

Spara artikel
Accenture går från ord till handling
2018-10-01

Accenture går från ord till handling

Spara artikel
Sodexo inspirerar med hållbarhet och livskvalitet
2018-11-21

Sodexo inspirerar med hållbarhet och livskvalitet