Meny

Titeln Årets innovatör gick till Trafikverket

Titeln Årets innovatör gick till Trafikverket
03 december 2018

Ett långsiktigt och strategiskt värdegrundsarbete lockar nya medarbetare till Trafikverket. En fortsatt stark tillväxt är avgörande för myndigheten när drygt 700 miljarder kronor satsas i infrastrukturen.

Trafikverket genomför ett långsiktigt arbete med den nya varumärkesplattformen – och det har gett resultat. Nyligen kammade de hem priset som Årets innovatör.

– Vi får kontinuerligt kvitto på att vi jobbar i rätt riktning. Vi hade en kampanj i augusti där vi sökte 80 nya projektledare. Vi fick 650 ansökningar och en stor del av dem med en väldigt hög kompetens.

Gör Sverige närmare

Trafikverket bidrar till ett tillgängligt Sverige som skapar nytta för medborgare och näringsliv.

– Vi gör Sverige närmare, både inom Trafikverket men också i samverkan med branschen, från våra tågoperatörer till entreprenörer. Vi gör det som samvällsutvecklare tillsammans med kommun, län och landsting i hela Sverige, säger Niclas och fortsätter:

– Infrastrukturen skapar förutsättningar för människor och gods att transportera sig, vi kortar avstånden för medborgarna och företagen, alltså vi gör Sverige närmare. Det finns en stor kraft i det. Samtidigt är det i en kontext av att vi lever i en global värld, där vårt nationella uppdrag är utgångspunkten.

Rustar för stora investeringar

Tillväxten på Trafikverket är stark. För att attrahera nya medarbetare görs riktade insatser utifrån noggranna dataanalyser. Under förra året rekryterades över 900 nya medarbetare och hittills i år har man rekryterat mer än 800.

– Vi har många kvalificerade sökande och generellt sett får vi tag på den kompetens vi behöver. Tidigt i år anställde vi Emil Adén som HR-strateg. Han kommer från bankvärlden, är en duktig analytiker och har snabbt kunnat se hur vi ska ta employer branding till nästa nivå, säger Niclas och fortsätter:

– De senaste tre åren har vi verkligen lyckats sätta vår nya värdegrund i organisationen – pålitliga, engagerade och modiga. Den utgör en mycket viktig del för att vi ska lyckas med den kompetensförsörjning som vi behöver för att klara av vårt uppdrag. Det är investeringar på 700 miljarder som görs i infrastrukturen där de skapar mest nytta för medborgare och näringsliv. Ett uppdrag som vi är stolta och ödmjuka inför.

Mångfald ger framgång

På Trafikverket ser man mångfaldsarbetet som en viktig framgångsfaktor. Myndigheten arbetar hårt med att få en bred mångfald i organisationen, inte bara utifrån etnisk bakgrund utan också människor med olika erfarenheter och bakgrund.

– Det är en stark drivkraft och vi ser att vi åstadkommer mycket bättre resultat när vi har brett sammansatta grupper. Mångfaldsperspektivet gör att vi hela tiden kan belysa det vi gör med flera olika synsätt, det gör att varje sak blir mer utmanad, analyserad och genomtänkt, säger Niclas och fortsätter:

– Jag har en stark tro på att olika människor tillsammans ger ett bättre resultat än att alla ska tänka lika. Det utmanar och tar stundtals mer energi men det blir en betydligt bättre leverans i slutändan.

Tina Lindström Carlsson
Publicerad 03 december 2018

Fler Number One-artiklar

Nominerade
Spara artikel
Var med och gör Sverige närmare tillsammans med Trafikverket
Spara artikel
En vänlig kultur lockar samhällsbyggare till WSP
2018-12-03

En vänlig kultur lockar samhällsbyggare till WSP

Spara artikel
Bravida låter den lokala entreprenörsandan leda vägen
2019-02-06

Bravida låter den lokala entreprenörsandan leda vägen

Spara artikel
PRV högprioriterar employer branding
2018-12-03

PRV högprioriterar employer branding

Spara artikel
TRR öppnar dörrar till framtidens arbetsliv
2018-12-03

TRR öppnar dörrar till framtidens arbetsliv

Spara artikel
Så bidrar Hemsö till social infrastruktur
2018-12-03

Så bidrar Hemsö till social infrastruktur

Spara artikel
CGI bidrar till att framtidssäkra Sverige
2018-12-07

CGI bidrar till att framtidssäkra Sverige