Meny

Stockholms stad gör skillnad i vardagen

Stockholms stad gör skillnad  i vardagen
01 oktober 2018

Möjligheterna är många hos en av landets största arbetsgivare. Stockholms stad lockar nya medarbetare genom tydlig kommunikation kring arbetsgivarerbjudandet och berättelser från medarbetarna i organisationen.

Sveriges största kommun, Stockholms stad, skapar skillnad för invånarnas vardag. HR-strategen Carol Lundqvist har jobbat i Stockholms stad i drygt fem år och är även samordnare för kommunens employer branding-arbete på central nivå. Hon är nominerad i kategorin Årets employer branding-person 2019.

– Det är en fantastisk arbetsgivare att jobba för. Dels på grund av uppdraget och utvecklingsmöjligheterna men också för hur vi arbetar för att stärka den interna stoltheten. Det förutsätter ambassadörskap och vilja att berätta om oss, och det vi gör, säger Carol och fortsätter:

– Det handlar också om att våga berätta om utmaningar och hinder som man möter på vägen och hur man gör för att lösa dem. Det blir mer intressant, verkligt och genuint då.

Ett enat fokus

Kommunen finns ofta ute på arenor och berättar om verksamheten och arbetsgivarrollen.

– Det är roligt att vårt arbete syns utåt och uppmärksammas – vi blir kontaktade av olika arbetsgivare som vill veta hur vi jobbar med employer branding, säger Carol och fortsätter:

– En framgångsfaktor har varit att vi ser till att våra HR-processer har en röd tråd. Verksamhetsplanering och kompetensförsörjningsfrågor går hand i hand. Det gäller att ha rätt kompetens i olika projekt, att våga gå in i nya områden och tänka tillsammans – laget före jaget.

Profilering och samarbete

Carol och hennes kollegor sätter Stockholms stad i en större kontext och bjuder in till samarbete med olika aktörer.

– Vi gör medvetna val och fokuserar på att hitta nya samverkansytor och nätverk för att nå ut till fler målgrupper. Vi är exempelvis ute på universitet och högskolor och träffar akademiker med utländsk examen för att berätta om oss. Många av deltagarna är invånare i kommunen och intresserade av att veta mer om möjligheterna i Stockholms stad. Många akademiker som kommer till Sverige för att jobba har med sig respektive som också vill förverkliga sig på arbetsmarknaden. Den målgruppen behöver vi också nå ut till – Stockholm Dual Career network är ett exempel, säger Carol och fortsätter:

– Allt vi gör ger en bild av oss som arbetsgivare. Vårt arbete med employer branding har varit framgångsrikt och det är något som engagerar och motiverar mig.

Sveriges största kommun

Möjligheterna är många i Stockholms stad som har drygt 40 000 medarbetare, cirka 400 yrken och runt 45 förvaltningar och bolag under samma paraply.

– Vi är en av landets största organisationer, den största kommunen och vi finns i huvudstaden. Det gör att man kan göra karriär och utvecklas utan att behöva byta arbetsgivare. Vi har även ett starkt fokus på att skapa goda förutsättningar för ett hållbart arbetsliv. Det gör vi genom vår förmåga att kompetensutveckla, motivera och engagera våra medarbetare.

Tina Lindström Carlsson
Publicerad 01 oktober 2018

Fler Number One-artiklar

Nominerade
Spara artikel
“Jag vill ta reda på vad som får hjärtan att ticka”
Spara artikel
Scandic Hotels satsar allt på den interna kulturen
2018-10-01

Scandic Hotels satsar allt på den interna kulturen

Spara artikel
TUI – på en förändringsresa  mot framtiden
2018-10-01

TUI – på en förändringsresa mot framtiden

Spara artikel
AcadeMedia hjälper lärarstudenter  ut i arbetslivet
2018-10-17

AcadeMedia hjälper lärarstudenter ut i arbetslivet

Spara artikel
Sodexo inspirerar med hållbarhet och livskvalitet
2018-11-21

Sodexo inspirerar med hållbarhet och livskvalitet

Spara artikel
ESAB sammansvetsar medarbetare och världen
2018-11-21

ESAB sammansvetsar medarbetare och världen

Spara artikel
Uppsala kommun sticker ut med sitt engagemang
2018-10-01

Uppsala kommun sticker ut med sitt engagemang