Meny

Sodexo inspirerar med hållbarhet och livskvalitet

Sodexo inspirerar med hållbarhet och livskvalitet
21 november 2018

På Sodexo vet man vad det innebär att vara ett värderingsstyrt företag ända ut i fingerspetsarna. Här låter man värdegrunden och hållbarhetsplanen styra alla beslut, och förstår vikten av att skapa en god livskvalitet för sina anställda.

Under Sodexos 50 år på servicemarknaden har värderingarna styrt det som skett i verksamheten. Men kommunikationen
kring dessa har varit haltande. För några år sedan bestämde man sig därför i den svenska ledningsgruppen för att arbeta intensivt med att sprida informationen om, och innebörden av, företagets värdegrund. I dag är Sodexo nominerat till Årets employer branding-företag 2019.

Vikten av kommunikation

Serviceanda, laganda och utveckling ska, tillsammans med företagets hållbarhetsagenda, alltid ligga till grund för varje beslut som fattas inom Sodexo, berättar företagets vd Azita Shariati. Om en affär eller en satsning inte ligger i linje med värderingarna så avstår de helt enkelt.

– Men vi har inte varit så bra på att kommunicera hur vi tänker och varför vi agerar som vi gör. Så 2010 bestämde vi oss för att berätta om det mer ingående och få alla våra 8 000 medarbetare att förstå våra värderingar och vad de innebär. Numera är det något vi pratar om på alla sajter, i ledningsmöten och gruppmöten. Oavsett var man kommer i företaget ska alla veta vikten av jämställdhet, en bättre miljö, hälsosamma måltider och vårt bidrag till det samhälle vi verkar i.

Hårt arbete ger resultat

Sedan Sodexo på allvar började sprida sin värdegrund har Azita Shariati märkt att medarbetarna har blivit stoltare och kunderna nöjdare.

– Hela företaget och varumärket har stärkts, inifrån och ut. Det har bidragit till nya affärer och kunder som vill samarbeta med oss för att de ser hur våra värderingar och vårt sätt att agera även kan stärka deras företag. Tack vare det aktiva arbete som Sodexo bedriver kring dessa frågor har de även fått många inbjudningar till externa föreläsningar och paneldebatter för att inspirera andra företag.

– Ett exempel som vi pratar om är hur vi, genom att verkligen implementera våra värderingar, på fem år har gått från 14 till 50 procent kvinnor i ledningsgruppen. Men att skapa ett starkt varumärke tar tid, och man kan snabbt tappa positionen om man inte lever som man lär. Arbetet är aldrig klart och det handlar om oss alla på företaget – vi är alla en del av varumärket.

Fokus på livskvalitet

På senare tid har fler talanger än någonsin sökt sig till Sodexo, och ännu fler medarbetare väljer att stanna kvar. Även det här menar Azita Shariati är en positiv följd av varumärkesarbetet.

– Våra medarbetare är det viktigaste vi har och i vår vision ingår att förbättra livskvalitén för dem. Därför har vi valt ut sex områden som vi tror höjer livskvalitén för våra anställda, och arbetar systematiskt med dessa frågor. Det handlar bland annat om att skapa medvetenhet genom samtal och regelbunden utbildning i hälsa, personlig utveckling, säkerhet och psykosocial arbetsmiljö.

– Vi är stolta över att ge medarbetarna utrymme och möjlighet att växa.

My Ulvander
Publicerad 21 november 2018

Fler Number One-artiklar

Vinnare
Spara artikel
Hos Unionen får du kraft att göra skillnad
Spara artikel
Nytänkande driver Trafikverkets employer branding-arbete
2018-10-01

Nytänkande driver Trafikverkets employer branding-arbete

Spara artikel
På EVRY får du jobba med projekt i framkant
2018-10-01

På EVRY får du jobba med projekt i framkant

Spara artikel
Samarbete utvecklar medarbetarna på Folksam
2018-11-21

Samarbete utvecklar medarbetarna på Folksam

Spara artikel
RISE har ett konkurrenskraftigt  Sverige i sikte
2018-10-01

RISE har ett konkurrenskraftigt Sverige i sikte

Spara artikel
AcadeMedia hjälper lärarstudenter  ut i arbetslivet
2018-10-17

AcadeMedia hjälper lärarstudenter ut i arbetslivet

Spara artikel
Gediget kulturarbete är kärnan hos Sector Alarm
2018-10-03

Gediget kulturarbete är kärnan hos Sector Alarm